Zo autovrij als de weg naar Rome

De nieuwe burgemeester van Rome maakte een eind aan het oudste verkeersprobleem ter wereld. Toeristen zijn er blijer mee dan de Romeinen.

VAN ONZE CORRESPONDENTE SARAH VENEMA

ROME - Op hoge snelheid over glinsterende keien crossen, met naast je de brokstukken van het Romeinse Rijk en voor je het Colosseum. Romeinser dan over de Via dei Fori Imperiali zoeven met een scooter kan Rome eigenlijk niet voelen. Maar het mag niet meer. Dit weekend liet Romes nieuwe burgemeester de brede boulevard langs het Colosseum en de keizerlijke fora afsluiten voor privéverkeer.

'Amazing', roepen de toeristen die nu zonder levensgevaar langs het Romeinse Rijk struinen, maar de Romeinen van nu zijn minder enthousiast. De door dictator Benito Mussolini aangelegde boulevard was na het uitsterven van fascistische parades veranderd in een van Romes belangrijkste verkeersaders. Ieder uur reden via deze weg zo'n 1.600 motorvoertuigen het stadscentrum in of uit. En de toch al zo drukke straten in de buurt moeten die drukte nu ineens opvangen.

'Voor ons wordt dit een drama', zegt Simone Braghetta (39). Langs het terras van zijn banketbakkerij aan de Via Merulana zoeft de ene na de andere auto. Dit is nu een alternatieve route voor de auto's die uit het centrum komen en Braghetta vreest voor zijn zaak. 'Je kunt hier straks niet meer parkeren, dus krijgen we minder klandizie. En het verkeer wordt een ramp. Zaterdagmiddag stond de hele straat al vast. En dit is nog augustus. De stad is nu half leeg.'

Het probleem van het Romeinse verkeer is bijna net zo oud als het Colosseum. Rond de eerste eeuw na Christus beschreef de Romeinse dichter Juvenalis al hoe moeilijk het was om je een weg te banen door de menigte in die kleine straatjes. Inmiddels gaan motorvoertuigen er met een gemiddelde snelheid van 15 kilometer per uur niet veel harder dan vervoersmiddelen van een paar eeuwen geleden.

'Vooral als het regent staat alles vast, want dan nemen alle scooterrijders de auto', vertelt Fabio Russo (40), medewerker van een boekwinkel in de Via Cavour. Ook hier gaat het straks nog drukker worden. 'Ik woon hier 12 kilometer vandaan en laatst vertrok ik om zeven uur 's ochtends met de auto van huis, zodat ik hier rond half tien zou aankomen', vertelt hij. 'Maar na 40 minuten ben ik omgedraaid om mijn scooter te halen. Ik was nog geen 500 meter verder.'

Rome telt zeventig auto's per honderd inwoners - meer dan twee keer zo veel als bijvoorbeeld Londen. Er zijn geen alternatieven, klagen de Romeinen. Fietspaden zijn er nauwelijks, bussen zijn vol en onbetrouwbaar en de opening van de derde metrolijn wordt keer op keer vertraagd door archeologische vondsten en andere complicaties.

Toch is het merkwaardig om een van 's werelds beroemdste monumenten te gebruiken als rotonde, vindt de in juni aangetreden burgemeester Ignazio Marino. De uit Genua afkomstige chirurg vierde zaterdag met een groot feest dat hij het eeuwenoude gebied weer had 'opengesteld voor de wereld'. Dat de Romeinen daarover mopperen, vindt hij van ondergeschikt belang. Sterker nog, de fietsende burgemeester hoopt ze met de sluiting van de weg een zetje in diezelfde richting te geven.

'60 procent van de autoritten in Rome is korter dan 5 kilometer', zegt hij. 'Dat kan best op de fiets of lopend.' Dit is pas het begin, kondigt hij aan. 'Ik wil hier het grootste archeologische park ter wereld van maken, waar mensen kunnen wandelen, fietsen, studeren en van kunst kunnen genieten. Dat plan werd al in 1887 geopperd, maar het is nog nooit gelukt.'

'Een leuke droom', zegt Simone Braghetta, die de burgemeester niet zomaar zijn gang wil laten gaan. 'De stad is niet alleen van hem', zegt de banketbakker. Eigenlijk is hij niet eens tegen zo'n park, maar hij moet ook aan zijn zaak denken. 'Dit zijn plannen waarover je moet overleggen en nadenken', zegt hij. 'Je kunt een drugsverslaafde ook niet van de ene op de andere dag laten stoppen met drugs.'

Braghetta en zijn buurtbewoners broeden daarom op acties om de boulevard die Marino nu heeft dichtgegooid, weer open te krijgen. Braghetta: 'Marino heeft hem zomaar afgepakt, desnoods nemen wij hem gewoon weer in.'

undefined

Meer over