Zitzak

WiBra


Wat dóén ze eigenlijk bij bedrijven als Google, of Facebook, of Twitter? De werknemers, bedoel ik. Die daar op kantoor zitten. Ik heb geen idee, en u vast ook niet. Ja, er zijn hordes mensen die alsmaar beweren dat de werknemers van dat soort bedrijven voornamelijk bezig zijn met het binnendringen en vernaggelen van onze privacy, en die mensen schrijven daar dan weer Facebookposts over.


Maar wat feitelijk, de hele dag, al die werknemers daar doen, dat weet heus niemand.


Deze week konden we in Het Parool wel een kijkje nemen in het verbouwde kantoor van Google aan de Amsterdamse Zuidas. Google heeft als filosofie dat de kantoren in het thema van het land waarin ze staan moeten worden ingericht. Daarom heeft het Amsterdamse kantoor nu een receptie in de vorm van een lange bakfiets, een kantine waarin enorme stroopwafels aan het plafond hangen en een jarenvijftigcaravan als vergaderplek. Verder staan er overal voetbaltafels en poefjes, en zijn er hoogslapers om een dutje te doen als je de hele dag over zoekmachines hebt nagedacht.


Ik was stomverbaasd. Ik werk niet bij een internetbedrijf, noch begrijp ik wat internetbedrijven doen, maar ik volg de wereld van het interieurontwerp nauwgezet en ik dacht dat het allang uit was, sinds, zeg maar, 1996, om een internetbedrijfkantoor in te richten als een speeltuin voor volwassenen. Natuurlijk, in het begin van de internetbubbel, toen elke start-up miljoenen dollars kreeg en alle jongens die vroeger met een beige trui achter de Commodore 64 van hun vader zaten de nieuwe rijken leken te worden, was er een periode dat er alsmaar kantoren werden geopend waar geen normale tafel of stoel te bekennen was - die zouden de creativiteit alleen maar dwarsbomen - maar die vergeven waren van de felgekleurde zitzakken, pingpongtafels, Banksy-kunst, pizzadozen, leefkuilen en wilde behangetjes, en te midden van al die gekkigheid werkten, overlegden en pingpongden nerds met grote brillen, versleten spijkerbroeken en slippers.


Daarna barstte de internetbubbel en ik ging er als buitenstaander van uit dat al die internetbedrijven nu saai en grijs waren geworden, dat er gewoon gewerkt werd en dat mensen daar de hele dag codes op toetsenborden zaten te rammen. Dat het interieur met de poefjes en de ijshockeytafels alleen nog als maquette werd getoond in het Museum van het Internet.


Maar dat is dus niet zo! Googlemensen leven nog steeds in zo'n dolle kantooromgeving, of zoals Het Parool dat lichtelijk bewonderend noemde: 'Attractiepark Google.' Ze hebben afbeeldingen van Koekiemonster aan de muur, ergens staat een vintage Febo-automaat en de woordvoerder vertelde trots dat er verscheidene personeelsvergaderingen zijn geweest om een tafelvoetbaltafel uit te kiezen. Het werd een tweedehands Deutscher Meister.


Kan Alexander Klöpping ze even gaan vertellen dat dit allang niet meer vet is?

Meer over