Zinderende avond met Shechter

Het klikt tussen de dansers van NDT 1 en de danstaal van de Israëliër Hofesh Shechter.

An Evening With Hofesh Shechter door Nederlands Dans Theater 1.

5/4, Den Haag. Tournee t/m 26/4: ndt.nl

Ogen worden verblind door dertig spotlights, oren worden schoongewassen door snerpende geluiden. Boink, boink, boink, dreunt het, alsof het heien voor het recentelijk stilgelegde bouwproces van het Spuiforum in Den Haag alsnog is begonnen. De muur van lawaai in het Lucent Danstheater komt echter niet van buiten. Het massieve geluid vult binnen de hele ruimte. De Israëlische choreograaf Hofesh Shechter (1975) zet zijn energieke, rockende danstaal graag op een extreem geluidsniveau van drums, percussie en snaarmuziek, waar een hoop metaal doorheen is gestrooid. Alsof er wordt getrommeld met ijzers en getokkeld met messensets. De harde muziek kan ook plots worden afgebroken. Dan bewegen dansers in stilte, gevangen in strijk-, zij- of voetlicht. Alsof ze trippen door landschap van heftige gebeurtenissen en meditatieve rust.

In het dubbelprogramma An Evening With Hofesh Shechter danst de topgroep van het Nederlands Dans Theater twee van Shechters successen, Uprising uit 2006 en In Your Rooms uit 2007. De internationaal snel rijzende ster maakte deze stukken voor zijn eigen Hofesh Shechter Company. Nu neemt het Nederlands Dans Theater als eerste deze gastchoreografieën op het repertoire. Het gezelschap went hierdoor aan Shechters veeleisende taal; in 2016 komt de gewilde choreograaf in Den Haag nieuw werk maken voor het Nederlandse topgezelschap, een aantrekkelijk vooruitzicht. Het klikt duidelijk tussen de dansers van NDT 1 en de voor hen zo andere danstaal: lichamen die trillen van zinderend geweld en rondstampen in een mengeling van fysieke groepsexplosies, kameraadschappelijke gevechten, moderne folklore en vibrerende dwaaltochten.

Shechters explosieve danstaal kent messcherpe black-outs en is doordesemd met wat in deze krant door recensent Ariejan Korteweg ooit is omschreven als de 'Joodse wapper': dansers schieten met gebogen rug over het podium terwijl ze met hun handen ritmisch langs hun slapen wapperen. Bij Shechter, opgeleid als drummer en danser, verschiet de Joodse wapper telkens van kleur: soms zwaaien de dansers ritmisch langs hun oren, benen of heupen, dan weer dreigend langs de hoofden of schouders van collega's. Af en toe maakt één danser zich los als leider, zoals César Faria Fernandes in Uprising. Hij eindigt aan het slot op een piramide van dansers, zwaaiend met een rood minivlaggetje. Een ironische verwijzing naar de Franse Marianne op het beroemde schilderij De Vrijheid leidt het volk van Eugène Delacroix.

Het door zeven mannen gedanste Uprising (met muziek op band) maakt een onuitwisbare indruk. Het oogt coherenter dan het fascinerende maar ook overladen en gefragmenteerde In Your Rooms (met vijf vrouwen, zeven mannen en livemuziek van drie strijkers en twee percussionisten). Daarin peinst een voice-over hoe iedere structuur chaos moeten durven toelaten om te kunnen evolueren. Zeker waar, maar ook diffuus, omdat Shechter in deze choreografische structuur net te veel chaos toelaat. Toch blijft het een zinderende Evening with Hofesh Shechter.

undefined

Meer over