Zelfs een tripje naar de maan is mogelijk

Indruk maken op je chef met een reis die je je niet kan veroorloven: reisbureau Perseus in Moskou maakt het mogelijk met tickets, foto’s en souvenirs....

Julia, een 25-jarige manager bij een internationaal consultancybedrijf in Moskou, maakte grote indruk op haar collega’s door twee weken op vakantie te gaan naar Buenos Aires. Ze kwam gebruind terug met souvenirs, een stapel foto’s en vol verhalen over de geweldige restaurants en de spannende Argentijn die haar de tango leerde.

Julia’s verhalen trokken de aandacht van haar arrogante bazin, die vaak had gezegd dat zijzelf graag eens naar Argentinië zou willen. ‘Ze ziet me ineens staan en neemt me serieus. Ik hoop snel een promotie of loonsverhoging te krijgen’, vertelt Julia in een kort telefoongesprek.

In werkelijkheid had Julia, met haar salaris van 700 dollar per maand, zich deze reis niet kunnen permitteren. Ze is dan ook nooit in Argentinië geweest. De twee weken van haar ‘vakantie’ hield ze zich gedeisd op de datsja van haar ouders iets buiten Moskou. Iedere dag lag ze even op de zonnebank.

Bij het Moskouse reisbureau Perseus-tour kocht Julia voor 400 dollar een virtuele reis. Voor dat geld kreeg ze tickets, een hotelrekening, museumkaartjes, gemanipuleerde foto’s van zichzelf voor exotische locaties – geknipt uit foto’s die ze had genomen tijdens een vakantie in St.-Petersburg – een pakketje souvenirs en een verhaal: een map met informatie over restaurants, uitgaansgelegenheden en toeristische trekpleisters.

‘Onze klanten kopen bij ons een droom waarmee ze hun sociale status kunnen vergroten’, zegt Dmitri Popov, de 28-jarige directeur van Perseus-tour en bedenker van de nepreizen. ‘Wij kunnen alles leveren. Zelfs visa, vliegtickets en stempels in het paspoort. De meeste souvenirs kopen we in Moskou en ik vraag mensen die echt op reis gaan wat extra’s mee nemen. Soms sturen we speciaal iemand op pad.’

Perseus is een gewoon reisbureau, gespecialiseerd in reizen naar Zuid-Amerika. Het kantoor bevindt zich in een modern ingericht kantoor op de zesde verdieping van een slecht onderhouden stalinistisch gebouw in het centrum van Moskou.

De nepreizen heeft Popov ruim een jaar geleden bedacht, als reclamestunt voor spam-mails. ‘Het was bedoeld als grap, als lokkertje. Maar er bleek veel belangstelling voor te zijn. Inmiddels draaien we 20 procent van de omzet op virtuele reizen.’ Perseus verkoopt ongeveer twintig nepreizen per maand. En de formule slaat aan. Kantoren die zulke reizen verkopen zijn al geopend in de steden St.-Petersburg, Voronetsj en Volgograd.

Sommige klanten gaan ver om hun verhaal geloofwaardig te maken. Een man sneed zichzelf in de arm voor een gemanipuleerde foto: bloedend op de oever van de Amazone. Hij vertelt nu zijn collega’s dat een piranha hem aanviel.

Het grootste deel van de belangstellenden voor een nepreis zijn niet de klanten die Popov het liefste heeft: jonge, ambitieuze mensen als Julia. ‘Zeker 75 procent boekt de reis als alibi, om de partner te kunnen bedonderen’, geeft Popov toe. Zo verkoopt hij veel virtuele conferenties in Egypte of Turkije. De zakenman komt thuis met foto’s van zichzelf in de vergaderzaal en voor het hotel, met een leuk cadeautje voor zijn vrouw, een vliegticket en een stempel in zijn paspoort. ‘De tickets boeken we en annuleren we later weer’, legt Popov uit. ‘En het paspoort geven we mee aan grote touroperators. Die leveren een stapel paspoorten in bij de douane die ongezien allemaal gestempeld worden.’

Het extreemste verzoek tot nu toe kwam van een rijke Siberische zakenman, eigenaar van een keten benzinestations, vertelt Popov. ‘Die wilde een reis maken naar de maan. We hebben hem tickets gegeven naar de lanceerbasis in Baikanoer, foto’s met bekende kosmonauten, in een sojoez-capsule en in een thermisch ruimtepak op de maan. Een beetje wazig, het ziet er best echt uit. Ik weet niet of iemand hem geloofde, maar hij was tevreden met het resultaat. Het ruimtepak kreeg hij mee als souvenir.’ Kosten van deze grap: 2000 dollar.

Meer over