Zelfs de plooirok maakt dit jaar weer een kans

Als zelfs de jeugd meer positivisme en verdraagzaamheid wenst voor 2005, moet het in 2004 wel serieus zijn misgegaan...

Vertegenwoordigers van het bedrijfsleven hoorden trendwatcher Justien Marseille, directeur van The Future Company, beweren dat de consument dit jaar zijn oog laat vallen op tweedehandsspullen. 'Een kleine tien jaar geleden, toen er sprake was van hyperconsumptie, ging het erom wat je kocht. Daaraan ontleende je je identiteit. Nu gaat het erom wat je ermee kunt. De waarde wordt bepaald door je eigen inventiviteit. Je bent wat je bent.'

Marseille, geboren in 1966 en dus alleen in letterlijke zin een kind van de flower power, vond dat het bedrijfsleven moest ophouden met te streven naar winstmaximalisatie. 'We gaan naar een economie van het delen. Het gaat om nutsmaximalisatie. De meerwaarde voor bedrijven zit in de loyaliteit van de koper en dat vraagt om maatschappelijke betrokkenheid.'

Ook in de bijdragen van de drie andere trendschouwers klonk de echo door van de maatschappelijke verharding in 2004. Het is afgelopen met bungeejumpen en diepzeeduiken, aldus typeerde Hilde Roothart het einde van het zogenaamde optimisme. De verwarrende samenleving drijft Nederlanders terug naar de huiskamers. 'We gaan weer cocoonen.' De massale aanschaf van home cinema en andere grootschalige televisie ziet Roothart, directeur van Trendslator, als symboliek van die ontwikkeling.

Volgens haar belooft 2005 het jaar van de nostalgie te worden. 'Geld heeft ons niet gebracht waarop we rekenden, daarom zoeken we het in zingeving en grijpen we terug op tradities.' Hilde Roothart voorziet zelfs een comeback van plooirokken en parelkettingen.

Ook onder jongeren is het wachtwoord voor dit jaar traditie, aldus Paul Sikkema, directeur van onderzoeksbureau Qrius. Kleinschaligheid en verdraagzaamheid, leert recent onderzoek, moeten de samenleving weer leefbaar maken. Gevraagd naar een motto voor het jaar 2005 antwoordde één jongere: '2004 is voorbij, blij.'

Meer over