Zelfgebakken friet is gezonder

Zelfgebakken patat is gezonder dan die van de snackbar. Dat komt doordat in de horeca nog frituurvet met veel transvetzuren wordt gebruikt, waardoor de kans op hartkwalen groter wordt....

ANP

RIJSWIJK

Wie een portie friet koopt, krijgt zeven tot acht gram transvetzuren binnen, aldus het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde van vandaag. Producten als cake, stroopwafels en gevulde koeken bevatten per honderd gram één tot vier gram transvetzuren.

Hoeveel van deze vetzuren Nederlanders binnenkrijgen, is niet precies bekend. Geschat wordt dat het in 1980 tussen de vijf en vijftien gram per dag was. Dit komt neer op 2 tot 5 procent van de totale energie-inname. Een deel is afkomstig van zuivelproducten en van rund- en schapenvlees.

In de jaren tachtig bevatten margarines en bak- en braadvetten nog veel transvetzuren. Dat kon oplopen tot 50 procent. De West-Europese voedingsmiddelenindustrie heeft inmiddels haar producten aangepast. Nu bevatten de meeste margarines en andere spijsvetten nog één tot twee gram transvetzuren per honderd gram.

Hoewel zij deels zijn vervangen door verzadigde vetzuren, die net als de transvetzuren het cholesterolgehalte negatief beïnvloeden, zijn de producten er per saldo gezonder op geworden. In frituurvet voor huishoudelijk gebruik is het gehalte aan transvetzuren de afgelopen jaren flink afgenomen: van gemiddeld meer dan 20 procent in 1990 naar nog geen 10 procent in 1996.

Maar de samenstelling van frituurvetten voor de horeca is de afgelopen jaren niet of nauwelijks veranderd. Die bevatten in 1996 nog steeds ruim 30 procent transvetzuren.

Meer over