Zakelijkheid doet intrede in sexwereld

Termen als vergadercultuur, dienstverlening, terugkeringspercentage en bedrijfsresultaten komen niet alleen in de normale zakenwereld voor. Ook in de 'sexwereld' doen ze tegenwoordig hun intrede....

Carolien Dekkers, managing director van escortservice Amsterdam Call Girls, startte haar bedrijf vier jaar geleden met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een lening van de Amsterdamse Kredietbank. Dekkers werkte zelf achter het raam, toen ze het idee kreeg om een eigen bedrijf op te richten. 'Als we dit beroep toch uitoefenen, laten we het dan doen op onze eigen voorwaarden,' is haar gedachte.

Inmiddels werken er dertig vrouwen bij haar escortservice, die vooral in 'het bovensegment van de markt opereert'. Dat betekent dat de klant voor een uurtje ongeveer driehonderd gulden neertelt.

Dekker is niet de enige zelfstandige onderneemster in de sexindustrie. Zo ontdekte 'meesteres' Corry met haar SM-studio in Utrecht een 'niche in de markt' en is de 25-jarige ex-prostituée Mariska Majoor als 'informatiebemiddelaar' werkzaam in wat zij noemt de 'sexuele dienstverlening'. Majoor zwaait namelijk de scepter over het Prostitutie Informatie Centrum, waar klanten en prostituées allerlei informatie kunnen krijgen over bedrijven en beroepsrisico's.

Ex-prostituée Mariska R. ontdekte ook een gat in de markt met Love Choice, een bedrijf dat zich richt op homosexuele mannen en vrouwen. Love Choice doet veel aan 'produktontwikkeling'. Plannen voor een travestietenshow en een bordeel voor lesbiennes liggen al klaar. De directrice verwacht dan ook 'goede bedrijfsresultaten'.

De callgirls van een bedrijf dat in het bovensegment van de markt opereert, moeten vaak aan hoge eisen voldoen. 'Vrouwen moeten door kunnen gaan voor de partner of een vrouwelijke collega van de klant', zegt Dekkers van Amsterdam Call Girls. 'Ze verschijnen in mantelpak als de gelegenheid daarom vraagt. Pas onder de eerste laag kleding komt de verleidelijke lingerie tevoorschijn.'

Meer over