Yash Chopra (1932-2012)

KARIN AALBERTS

Bollywood-legende en India's succesvolste filmmaker Yash Chopra is op 80-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van knokkelkoorts.

De filmmaker, die door zijn omvangrijke repertoire liefdesfilms de titel 'King of Romance' kreeg, heeft decennialang succesvolle Bollywoodfilms geregisseerd. Zijn regiedebuut Dhool Ka Phool (1959) was het begin van een langdurige carrière als filmmaker, waarin hij uiteindelijk meer dan vijftig films zou regisseren en produceren. In 1971 richtte de filmmaker Yash Raj Films op, waarmee hij onafhankelijk werd van het productiebedrijf van zijn oudere broer.

Hoewel Chopra bekend stond als een conservatieve familieman, kreeg hij naam als regisseur die gedurfde thema's aanpakte. Zo verhaalt zijn film Daag: A Poem of Love (1973), overigens ook zijn debuut als producent, over polygamie. De blockbuster Deewaar (1975) vertelt het verhaal van met het leven worstelende en ongelovige jeugdigen. De in 1991 uitgekomen klassieker Lamhe, door zowel critici als hemzelf betiteld als zijn onovertroffen meesterwerk, gaat over de onconventionele liefde tussen een oudere vrouw en haar jongere geliefde.

Chopra zocht nuance in maatschappelijk moeilijke thema's, die altijd één overkoepelend medicijn hebben: de liefde. In Chopra's films zitten geen slechteriken, zijn helden zijn altijd goed én slecht. Allemaal uit de gedachte dat 'het grootste verlangen van elk mens is om geliefd te worden, meer en meer, opnieuw en opnieuw'.

Het werd de Yash Chopra-stijl: romantisch, heldin-georiënteerd, emotioneel en met melodieuze muziek. Het leverde hem talloze prijzen op. Zo werd hij als eerste en enige Indiër door BAFTA bekroond voor zijn bijdrage aan de Indiase filmindustrie.

Vorige maand werd Chopra vanwege zijn 80ste verjaardag geïnterviewd door de beroemde Indiase acteur Shahrukh Khan, die de hoofdrol speelt in Chopra's laatste film Jab Tak Hai Jaan. In het twee uur durende interview kondigt de filmmaker aan te stoppen met regisseren.

De toen nog fit ogende Chopra eindigt het gesprek in stijl van zijn films met een romantische toon: 'Mijn onsamenhangende verhalen, mijn vrolijke en verdrietige dromen, enkele liedjes - melodieus of hard, een paar goede en slechte rollen, allemaal zijn ze van mij; ik zit in ze. Vergeet me niet, herinner me. Zolang als je leeft.'

undefined

Meer over