Woorden die vrouwen verleiden

Favoriete halte voor behoeftige innemers, rustpunt voor harde werkers, hoopvolle omgeving voor prille liefdes: het café brengt de wereld op een paar vierkante meter samen....

Iedereen is er, en iedereen toont zich van zijn beste kant.

De barkeeper probeert het lachen binnen in zich te houden terwijl iemand een verdrietig verhaal vertelt. Anna is aan het flirten. Koen laat aan de ordinaire blondine zien waar het luikje in zijn kunstbeen zit. En Karel laat allerlei citaten rondslingeren vanuit zijn praatmond. Tussendoor geeft hij wijze raad aan Juan, onze straatarme tweedehands-autoverkoper die verliefd is geworden op het nieuwe barmeisje met het opwindende ringetje door de navel - maar hij is te verlegen.

'Als jij te verlegen bent om iets te zeggen', zegt Karel tegen Juan, 'dan is het niet handig om verliefd te worden, want het zijn de woorden waardoor de vrouwen verleid worden. Niet de daden en niet het lichaam, en ook niet de reebruine ogen, maar de woorden. Maar dan moet jij ze wel in de juiste volgorde zeggen. Eerst de mooie woorden en daarna de smerige. En wat jij ook niet moet vergeten zijn de komische woorden, de woorden om te lachen. Want door het lachen komt er tussen de benen van de vrouw een gevoel van vrijheid en openheid. De vrouw lacht namelijk niet alleen met haar mond, maar ook altijd met haar geslachtelijke lippen.

'Maar pas op, van alle woorden zijn de lachwoorden het moeilijkst om te vinden. Als jij aan de vrouw een mislukt lachverhaal vertelt, dan heb jij het meteen verpest. Maar als jij haar aan het lachen maakt, dan heb jij haar halve lichaam al veroverd. Kortom, de mooie, de smerige en de komische woorden zijn als machtige paarden die de opwinding uit de vrouw trekken. Want de opwinding moet soms geholpen worden om tevoorschijn te komen, net zoals de dokter soms de hand in de koe moet steken om het kalf eruit te trekken. Denk jij dat ons nieuwe barmeisje verliefd is op jou?'

'Ik denk het wel', zegt Juan, 'en daarom moet jij mij helpen iets te zeggen wat de opwinding bij haar tevoorschijn tovert. Jij moet mij helpen met de mooie, de smerige en de komische woorden. Jij moet jouw woorden diep in haar binnenste steken om het grote vuur eruit te halen dat erin zit, want ik durf het niet, al kijkt zij steeds naar mij met een bepaalde blik. Ik ben een beetje bang voor haar. Zij is zo mooi!'

'Jij moet niet bang zijn voor de vrouw en jij moet het nooit over haar schoonheid hebben', zegt Karel. 'Daar houden de vrouwen niet van. Het maakt dat ze zich van porselein gaan voelen, terwijl hun schoonheid diep van binnen voelt als de kaken van een vechthond. Tenslotte nog dit, Juan: jij moet niet beleefd doen. Het is namelijk altijd de mindere die beleefd is voor de meerdere, net zoals de kleine hond op de rug gaat liggen om de zachte buik te laten zien aan de heersersogen van de grote hond. De vrouw kan de angst ruiken die in de beleefdheid zit. En de geur van de angst maakt de vrouw woedend en zij begint jou te slaan met de zweep en jij begint voor haar te kruipen. Het is helemaal niet goed voor de menselijke waardigheid, om als een dier rond te kruipen en geslagen te worden.

'Daarom is het het beste om onbeleefde taal tegen de vrouw uit te slaan. Want de vrouw is een liederlijker wezen dan de man en de hartstocht laait in haar op als jij uit jouw verlegen innerlijk vuile taal laat opborrelen. Alleen als jij met mooie, smerige en komische woorden een rode loper uitlegt, dan kan de vrouw daaroverheen naar jou toe wandelen op haar hoge hakken.

'Mogen jouw woorden tegelijk vrolijk, brutaal en diepzinnig zijn, zoals de woorden van de olijfboomkweker Fra Bartolo. Want ook al heeft het christendom ons geboden om alleen diepte en wijsheid te zien in het lijden en de zielepoot, en niet in de vrolijkheid en de held, en ook al heeft zelfs de filosoof Friedrich Nietzsche beweerd dat de wanhoop de uitvinder is van de humor, toch bestaat er wel degelijk. . . nou ja, succes ermee!'

'Ik zal het proberen', zegt Juan.

En het gestotter begint.

Meer over