Wonderkind met Roma-genen

De Roemeense pianiste Mihaela Ursuleasa, op het punt door te breken als wereldster, is op jonge leeftijd plots overleden.

PERSIS BEKKERING

Pianiste Mihaela Ursuleasa (33) stond aan de vooravond van een grote internationale tournee, toen ze donderdag - vermoedelijk door een hersenbloeding - in haar woning in Wenen stierf.

Ursuleasa begon haar pianocarrière als wonderkind, begenadigd met de muzikale genen van haar Roma-familie. Maar vanaf haar dertiende trok ze zich terug op het conservatorium om rustig en bedachtzaam aan een loopbaan te bouwen.

Haar status als wereldster begon zich eigenlijk pas net te manifesteren toen zij stierf.

Ursuleasa's ouders waren eveneens musici. Als kind zat zij onder de piano bij de jazzsessies van haar vader, in haar geboorteplaats Brasov (Roemenië) of Boekarest. Op haar vijfde trad ze al voor het eerst op. Dirigent Claudio Abbado ontdekte haar toen ze tiener was. Hij regelde een beurs voor haar, zodat ze in Wenen kon studeren.

Wenen is de stad van Schubert, een van Ursuleasa's lievelingscomponisten. In Wenen ontwikkelde Ursuleasa zich tot een pianiste met eigenzinnige, soms zelfs riskante interpretaties.

Haar toon was helder, energiek en contrastrijk. Complexe Schubertwerken kon zij opvallend licht vertolken, haar vertolkingen van Beethoven waren emotioneel intens.

Haar solodebuut Piano & Forte won in uit 2010 de Duitse Echo Klassikprijs. De muziek die zij hiervoor uitkoos is ongewoon voor een eerste cd: geen standaardrepertoire, maar minder bekende Beethoven-variaties, en werken van de Roemeen Constantinescu en de Argentijn Ginastera. De inhoudsopgave van het album lijkt te heftig voor een debuut, maar haar interpretatie bleek verrassend fris en boeiend.

De wereld leerde vanaf 1995 Ursuleasa's naam goed uit te spreken, toen ze de Clara Haskil pianocompetitie won (eveneens een Roemeense pianiste). Het juryrapport sprak van een 'zeldzame combinatie' van levendigheid en technische perfectie.

Meesterpianisten als Radu Lupu schoven haar graag naar voren. In Boekarest speelde ze eens met hem samen, allebei één hand van een pianowerk van Mozart.

Weekblad Der Spiegel vergeleek haar eens met András Schiff, een Hongaarse pianist van een eerdere generatie. Maar Ursuleasa's spel is juist kenmerkend voor de nieuwe generatie jonge pianisten: 'edgy'. De samenwerking met haar twee beste vriendinnen, de Argentijnse celliste Sol Gabetta en de Moldavische violiste Patricia Kopatchinskaja, klikte daarom ook zo goed.

Ursuleasa solieerde met orkesten als het London Philharmonic Orchestra, het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin en het Orchestre National de France. Eind deze maand zou ze in Warschau het Eerste pianoconcert van Chopin spelen met het Orkest van de Achttiende eeuw onder leiding van Frans Brüggen. In december zou ze in het Concertgebouw in Amsterdam optreden.

Ursuleasa laat een dochter van zeven jaar achter. Op haar website kondigt haar agent aan een fonds op te willen richten voor het kind.

undefined

Meer over