Winst Spaans moederbedrijf Zara stijgt ondanks crisis met 30 procent

Inditex, moederbedrijf van onder andere kledingmerk Zara, is een lichtpuntje in de Spaanse economische crisis. De nettowinst van het kledingwinkelconcern is in het eerste kwartaal met 30 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

AMSTERDAM - Dat maakte Inditex woensdag bekend. De winst voor het eerste kwartaal komt daarmee op 432 miljoen euro, tegen een winst van 332 miljoen euro een jaar eerder. De omzet steeg in dezelfde periode met 15 procent van 3 miljard naar 3,4 miljard euro.

De beurzen hadden de sterke kwartaalcijfers van Inditex al voorzien. Het aandeel opende gisteren 8 procent in de plus. De slotkoers lag uiteindelijk ruim 10 procent boven die van een dag eerder.

Inditex trekt zich daarmee weinig aan van de economische malaise in thuisland Spanje. De groei heeft positieve gevolgen voor de Spaanse economie. Met de uitbreidingen van het Zara-hoofdkantoor in de noordelijk gelegen stad Arteixo en de bouw van een distributiecentrum in het Catalaanse Tordera wordt bijna 300 miljoen euro geïnvesteerd. Op termijn moet dat negenhonderd banen opleveren.

Het succes van Inditex is voor een groot deel te danken aan efficiënte productie- en distributiemethoden. Zo hangt een nieuw kledingstuk van Zara binnen drie weken wereldwijd in de winkels.

Ook Massimo Dutti, Bershka en Pull & Bear zijn onderdeel van Inditex. In het eerste kwartaal opende het concern 91 nieuwe winkels in 26 landen. In New York werd een winkel van vlaggeschip Zara geopend op de hoek van de prestigieuze Fifth Avenue en 52nd street. Het concern telde aan het einde van het eerste kwartaal 5.618 winkels in 84 landen.

Ook online wil Inditex uitbreiden. Vanaf september moeten ook Chinezen online kunnen shoppen bij Zara.

undefined

Meer over