Wilde bloemen, hoge boorden

De Nederlandse man, maar alleen hij, is dol op bonte overhemden met grote kragen en hoge boorden.

tekst Milou van Rossum en 

Het idee kwam tijdens een bezoek aan een museumwinkel. Al die T-shirts, muismatten en mokken met afbeeldingen van kunstwerken erop, waarom zou ze zoiets ook niet kunnen doen met haar overhemden? En dus liet Carine Moitier, mede-eigenaar van Bivolino, een Belgische internetwinkel die naar eigen smaak samengestelde maatoverhemden verkoopt, katoen bedrukken met Mondriaans Tableau No II.


De Mondriaan Foundation gaf echter niet zomaar toestemming voor het gebruik van het schilderij, en dus schakelde Moitier over op plan B: levende kunstenaars. Omdat ze de 'arty' shirts als eerste in Nederland wilde lanceren, na Engeland de grootste markt voor haar merk, zocht ze via Wikipedia een groep van tien Nederlandse kunstenaars bij elkaar, van wie Peter Klashorst de bekendste is. Van allemaal is er een gedessineerde stof, desgewenst te gebruiken voor een heel shirt, een deel van het voorpand, of alleen kraag en manchet.


De bonte kunstshirts zouden een succes kunnen worden. Sinds de jaren negentig, toen de markten vol lagen met de zogenaamde John de Wolf-hemden - (kunst)zijden overhemden met drukke, van Gianni Versace afgekeken motieven - zijn Nederlandse mannen niet meer zo los gegaan met hun hemden als nu. Het begon een paar jaar geleden met het gebloemde overhemd van Hans Ubbink. Dat was toen een revolutionair kledingstuk, maar inmiddels is het, met zijn normale kraag en rustige snit, bijna een basisstuk geworden. Ik kijk weinig tv, maar de keren dat ik kijk, kom ik wel een overhemd tegen waarvan mijn mond openvalt: Mart Smeets in een veelkleurig patchworkgeval, Leo de Haas van Blik op de weg in een paars, wild gebloemd hemd met een enorme kraag en een boord die zo hoog is, dat zijn nek er in verdwijnt. Op een modetentoonstelling werd mijn oog een paar weken geleden getroffen door een mannelijke bezoeker met een beige overhemd dat een zeer ruim bemeten kraag had in een Burberryruit, met daar weer een maar net iets kleinere beige kraag over. En overal, zelfs hier ten burele van de Volkskrant, zie je boorden waar gemakkelijk drie knopen op passen. Ook bij effen hemden zijn die vaak gevoerd met vrolijke gebloemde stof.


Die voorkeur voor woeste overhemden met grote kragen en boorden wordt niet door de mannen uit onze buurlanden gedeeld, weet Moitier, die haar maathemden in acht landen verkoopt. 'Alleen Nederlanders bestellen ze. Ik denk dat dat komt door jullie extraverte, open cultuur.'


Smaakvol is de uitbundige overhemdtrend misschien niet, maar niemand kan volhouden dat Nederlandse mannen er saai uitzien.


Meer over