Wie van het gezin heeft beste geheugen ?

De openingsscène van de voorstelling Donderdag brengt de situatie van de drie hoofdpersonen in één keer in beeld: ze houden elkaars hand stevig vast, hun benen willen naar voren maar hun voeten zijn als aan de grond genageld....

De tweeling Max en Anna en hun broer Wolf verloren als tieners hun ouders bij een ongeluk. Verspreid over verschillende gezinnen werden ze volwassen. Pas nu, als veertigers, ontmoeten ze elkaar regelmatig om de week in het huis van Max. Waarschijnlijk op donderdag, gezien de anders moeilijk te plaatsen titel van het stuk. Hun enige doel is het bevechten van geheugenverlies: ze proberen de herinnering aan hun ouders en hun jeugd zuiver te krijgen. Maar en passant hopen ze ieder voor zich te begrijpen waarom ze geen stap voorwaarts komen in het leven.

We maken twee van deze afspraken mee waarin ze elkaar luidkeels aftroeven met het beste geheugen. Wie ging wanneer op zomerkamp, welke slaapliedjes werden gezongen en hadden pa en ma nu een goed of slecht huwelijk? En wat had de jonge Wolf te maken met Anna's ontmaagding? De gesprekjes rond de tafel, met af en toe een ontboezeming tegenover het publiek, verlopen onaardig.

Anna huilt bij het minste of geringste, Wolf kan zijn seksistische gedachten niet onderdrukken en Max wroet diep in zijn onbegrepen kunstenaarsziel. Af en toe moet de lucht worden geklaard met een dansje op de muziek van een krakend singeltje.

Hoewel regisseuse Lidwien Roothaan niet de minste acteurs heeft uitgenodigd, komt hun spel geforceerd over. Anke van 't Hof piept als Anna pruttelend om aandacht en herhaalt dat net te vaak. Paul R. Kooij (Wolf) speelt de pias totdat zijn grappen doorslaan naar het pornografische. En Han Kerckhoffs, hoewel aandoenlijk als sneue Max, wordt kleurloos wanneer een onbekende dame binnen stapt (Lieke Rosa-Altink).

Zij noemt zich 'amnesia', maar het vreemde bezoek van deze 'vergeettante' maakt de situatie alleen maar gekunstelder. Ook de tekst - een samenraapsel van fragmenten uit literatuur van onder anderen Marcel Möring, Herman Brusselmans en Thomas Verbogt - blijft steken in mooie citaten over het fenomeen 'herinnering'. Roothaans Donderdag is niet half zo intrigerend als Vrijdag - ook over incest - van Claus.

Meer over