Wie is er nog toe aan een Daewoo?

Een voormalig topman die al anderhalf jaar voor justitie op de vlucht is, beelden van een gewelddadige ontruiming van een fabriek die de hele wereld overgingen, een inzakkende autoverkoop en uitstel van betaling....

De Koreaanse autofabrikant, die begin jaren negentig in razend tempo een behoorlijk deel van de mondiale automarkt veroverde, balanceert al enige tijd op het randje van faillissement en wacht met smart op de overname door General Motors (GM).

GM en Daewoo werkten al eerder samen. In 1992 werd de band echter verbroken. GM wilde niet dat Daewoo de overvolle Europese en Amerikaanse automarkt opging. Maar Daewoo was niet te stoppen. Onder het Koreaanse motto 'Bouw zoveel als je kan, en pers het vervolgens door de strot van de consument' marcheerde de autoproducent de wereld in.

Om consumenten lekker te maken, werd een agressieve verkooptactiek gehanteerd. Er volgde een bombardement van tv spotjes ('U bent toe aan een Daewoo'), honderd consumenten mochten een jaar lang gratis in een Daewoo rijden en bejaarden werden ingeschakeld om hun vrienden en bekenden een Daewoo aan te praten. Het hielp. Op het hoogtepunt in 1999 bedroeg het marktaandeel van Daewoo in Nederland 2,4 procent. In Oost-Europa werd Daewoo zelfs marktleider.

Om de expansie te financieren sloot Daewoo vele buitenlandse leningen af. Bij de Azië-crisis in 1998 kwam Daewoo hierdoor in de problemen en eind 2000 moest de autofabrikant uitstel van betaling aanvragen. Een klassiek voorbeeld van hoogmoed die voor de val komt, dus. Maar daar heeft Lee, die een half jaar geleden bij Daewoo aantrad, weinig aan. Hij kan niet anders dan hopen dat Daewoo snel wordt overgenomen, zodat er weer geld is om het wereldwijde productie- en dealernetwerk te onderhouden. Om enigszins aantrekkelijk te zijn als overnameprooi, heeft Daewoo in Korea alvast hard gesaneerd. Van de 22 duizend werknemers werden er zevenduizend ontslagen.

Maar als GM onverhoopt toch mocht afhaken, zoals Ford eerder, dan staat Daewoo er helemaal alleen voor. 'Veel voor weinig' was het motto waarmee Daewoo de markten veroverde. Maar die lage prijs kan Daewoo onmogelijk handhaven. Wat heeft Daewoo nog meer in huis, nu het imago van 'onconventionele en spotgoedkope wereldveroveraar' is verdwenen? 'Het meest klantgerichte automerk', zegt Daewoo zelf. Maar dat is wel erg weinig om te overleven in een overvolle markt.

Meer over