Wereldwinkel wordt hip en exotisch

Een cameraman staat ongelukkig onder de plek waar windorgels te koop hangen. Druk filmend veroorzaakt hij zoveel getingeltangel dat minister Herfkens moet schreeuwen hoe leuk, prachtig en geweldig ze de nieuwe inrichting van de Wereldwinkel vindt....

'Zo. De omzet kan beginnen!', brult Herfkens nauwelijks verstaanbaar, nadat ze het pilot-project in Boxtel heeft geopend.

De Wereldwinkels willen professionaliseren. Het moest anders, het moest beter, het moest jonger, hipper en vooral: exotischer. Want het klantenbestand vergrijsde en de kleurloze inrichting was absoluut niet met de tijd meegegaan, stelt José Braun van het bureau Buhren, Braun & Van Deventer, gespecialiseerd in het ontwerpen van nieuwe winkelconcepten.

Het imago werd te stoffig, betoogt Braun. Het ontbrak de Wereldwinkels volgens haar aan 'een marktconform bereik'.

'De zaken werden ingericht met tweedehands spullen en de vrijwilligers maakten er maar wat van. Ze deden zeker hun best, maar het miste warmte, een mooier, menselijk jasje', aldus Braun.

Warm is de nieuw ingerichte pilot-winkel in Boxtel zeker. Een oranjerode vloer ('terracotta symboliseert aarde'), groene, paarse, gele en rode muren en nieuw meubilair met een oosters tintje moeten een bezoek 'avontuurlijk en spannend' maken, opdat de klant er langer rondhangt en de omzet navenant wordt verhoogd.

De Wereldwinkels gaan zich bij voorkeur vestigen op A1-locaties - ook al gaat dat ten koste van de ruimte - omdat het typisch winkels zijn die veel impuls-klanten trekken, weet Braun. In de komende jaren krijgen alle vierhonderd Wereldwinkels in Nederland het nieuwe, warme jasje.

Om in de toekomst beter zicht te krijgen op de ontwikkeling van de omzet, worden bedrijfseconomische gegevens belangrijker. Aan de hand van kassa-registratie van de verkochte artikelen worden de omzetgegevens van Wereldwinkels van dezelfde variant vergeleken. Er komen vier varianten:top-, royaal-, kern- en ambulante winkels. De Wereldwinkels worden ingedeeld op basis van locatie, bevolkingsdichtheid en vierkante meters vloeroppervlakte.

Zelfs het assortiment in Boxtel oogt nieuw, maar is dat niet. Alleen zijn de producten beter gegroepeerd. Zo komen 'werelden bij elkaar', zegt interieurarchitect Monique van Kuilenburg. Sieraden, wierook, boeddhabeelden ('die zijn ontzettend in') en handgeschepte papieren producten liggen groepsgewijs bij de etalage uitgestald - van alle artikelen uit de Derde Wereld zouden die de grootste aantrekkingskracht hebben op een jong publiek.

De duurzame voedingsmiddelen, Max Havelaarproducten en 'zuivere koffie' zijn naar de achtermuur in het filiaal verplaatst, waar de vaste klant ze toch wel weet te vinden, aldus Van Kuilenburg.

Zoals de stichting Max Havelaar al eerder transformeerde in een modern bedrijf, wil nu ook de Wereldwinkel gezien worden als een moderne cadeaushop waar je 'iets exclusiefs en authentieks kunt krijgen waar het onze gekapitaliseerde maatschappij met zijn oppervlakkige massa-producten aan ontbreekt', oppert Braun.

Winkelcoördinator Ria Simons heeft er alle vertrouwen in dat de omzet - die met 150 duizend gulden en meer per jaar overigens 'lang niet slecht' was - zal toenemen. 'Wij willen zaken doen op voet van gelijkheid. Niet langer het imago van kijk-eens-wat-zielig, koop alsjeblieft wat, maar laten zien dat we een volwaardige cadeauwinkel zijn.'

Er is dan ook 'niks geen subsidie' aan het nieuwe winkeluiterlijk te pas gekomen. Volgens Simons is de Wereldwinkel-nieuwe-stijl geheel bekostigd met de winst van het afgelopen jaar, 25 duizend gulden, en een lening van nog eens dik 25 duizend, 'die gewoon moet worden terugbetaald'.

Wat dat is nu precies de bedoeling, zegt Simons: handel op basis van gelijkwaardigheid. 'En niks geen geaalmoezenier.'

Meer over