nieuws

Wehkamp boert goed in coronacrisis, en de Nederlandse consument is nog niet uitgewinkeld

Wehkamp zag de verkopen afgelopen jaar flink toenemen dankzij de coronacrisis. Doordat fysieke winkels sloten, steeg de omzet van de webwinkel met 19 procent naar 766 miljoen euro. Een bijna volledig geautomatiseerd distributiecentrum hielp daarbij, aldus het bedrijf.

Het distributiecentrum van webwinkel Wehkamp. Beeld ANP
Het distributiecentrum van webwinkel Wehkamp.Beeld ANP

Na twee jaar van dalende omzetcijfers pakte 2020 goed uit voor Wehkamp. Door het sluiten van niet-essentiële winkels kochten veel consumenten hun kleding op het web.

Ook nu de winkels hun deuren weer openen, blijven Nederlanders online-winkelen. Dat blijkt uit onderzoek van Klarna, de betaalservice voor webwinkels, onder 1.010 Nederlandse respondenten. 58 procent kocht in april kleding via een webwinkel. Slechts 15 procent ging winkelen op afspraak. Hoewel consumenten fysieke winkels hebben gemist, geeft meer dan de helft aan in de toekomst online te blijven shoppen.

Vergeleken met Australiërs, Duitsers en Engelsen shopten Nederlanders volgens Klarna het minst in fysieke winkels in 2020. Webwinkel Wehkamp zag dat niet alleen terug in de onlineverkoop van dames-en kindermode. Ook producten uit de categorieën wonen en beauty deden het goed.

De groei bij Wehkamp is niet alleen te wijten aan corona, volgens topman Graham Harris. ‘Een geavanceerd en bijna volledig geautomatiseerd distributiecentrum heeft gezorgd voor betrouwbare en snelle bezorgopties’, aldus Harris in een toelichting op de voorlopige jaarcijfers.

Het bedrijf heeft ook geïnvesteerd in een nieuwe fotostudio. De betere foto’s lokten, net als de samenwerking met bekende Nederlanders, meer consumenten naar de webshop.

Of de webwinkel winst of verlies heeft gedraaid in 2020 blijft onduidelijk. De definitieve jaarcijfers worden deze zomer verwacht.

Meer over