Weer machtsstrijd bij Connexxion

Busbedrijf Connexxion is een slagveld van gebroken carrières en gouden handdrukken. Een nieuwe machtsstrijd binnen het bedrijf, volledig in handen van de overheid, betekende maandag het ontslag van bestuursvoorzitter Henri Koerhuis....

Een gevecht om de macht tussen sluwe busboeren en koele managers kostte Connexxion-baas Henri Koerhuis maandag de kop. Hoeveel geld hij meekrijgt is onduidelijk, maar Koerhuis onderhandelde bijna een week met de raad van commissarissen over zijn vertrekpremie.

Koerhuis zat nog maar veertien maanden bij Connexxion. Hij was de opvolger van de bourgondische Frans Sevenstern. Na de periode 'mooie Frans', die volgens de accountants van Ernst & Young gepaard ging met drank en bordeelbezoeken op kosten van het bedrijf, wilde de raad van commissarissen een degelijke, saaie man. Ze vonden Henri Koerhuis, ex-Randstad-directeur. Maar nu moet Koerhuis op last van dezelfde commissarissen al weer weg.

Aan het tijdperk-Koerhuis kwam een einde toen tijdens functioneringsgesprekken de afgelopen weken bleek dat er een enorm verschil van inzicht was over - zoals het persbericht - meldt 'de aansturing van het bedrijf'. De bestuursleden Cees Anker en Henri Koerhuis konden niet door één deur, zeggen ingewijden. Koerhuis was in de ogen van Anker de koele cijferaar, de man die met Amerikaanse zakelijkheid het 'mensenbedrijf' Connexxion wilde leiden. Anker was in Koerhuis' ogen een 'busboer' en een machtswellusteling. Een man die slechts wist hoe bussen te laten rijden. En een man die uit was op zijn baan.

De machtsstrijd tussen busboeren en managers is een oud gevecht binnen Connexxion. Sinds er plannen bestaan om het bedrijf te privatiseren, heeft de raad van commissarissen vooral managers binnengehaald. Zij moesten het bedrijf verzakelijken en meer rendement boeken, om het busbedrijf beter te kunnen verkopen.

De afgelopen jaren liepen veel managers vast op de stroperigheid van het bedrijf en de onduidelijkheid rond de overheidssubsidies. De financiële topmannen Bruggink (ex-KLM) en Van de Ochtend (ex-Heidemij) kozen eieren voor hun geld en verlieten na korte tijd het bedrijf.

Koerhuis struikelde over hetzelfde fenomeen. Hij wilde Connexxion zakelijk leiden. Bij het beursgenoteerde Randstad kreeg hij elke maandag de resultaten van de vestigingen. Bij Connexxion wilde hij dat ook. Mensen moeten op hun prestaties worden afgerekend, vond hij. Maar bij busbedrijven werkt het anders. Zij zijn voor minstens 60 procent afhankelijk van overheidssubsidies.

Hoeveel steun een busbedrijf krijgt, hangt af van een tweejaarlijkse enquêtes in de bussen. Op basis van het aantal getelde reizigers wordt de subsidie berekend. Het duurt ongeveer een jaar voor dat de tellingen verwerkt zijn. De top van Connexion weet dus pas na een jaar hoeveel subsidie het voor het vorige jaar krijgt toegewezen. Met deze onduidelijke methode is het lastig om mensen zakelijk af te rekenen. Koerhuis liep er op vast.

Bovendien moest hij afrekenen met Cees Anker. De voormalig voorzitter van FC Twente werkt al twintig jaar bij het busbedrijf. Hij kent als enige het bedrijf door en door. De afgelopen tien jaar verdween de ene na de andere directeur; alleen Anker bleef. Een ex-topman verbaast zich daarover: 'Als ik terugkijk had ik nooit kunnen vermoeden dat juist Anker zou overleven.'

Bij het aantreden van Sevenstern leek het gedaan met Anker. Hij kreeg een ondergeschoven positie. Maar opeens was hij er weer. Tot ieders verrassing benoemde Sevenstern hem in de raad van bestuur. Na het verdwijnen van Koerhuis is Anker de voornaamste kandidaat voor de toppositie.

Het nieuwe machtsvacuüm bij Connexxion kost het bedrijf waarschijnlijk weer veel geld. Het bedrijf heeft een reputatie in gouden handdrukken. Voormalig directeur A. Testa en bestuursvoorzitter C. Nyqvist kregen miljoenen guldens bij hun afscheid. Financiële man J. van den Ochtend zou anderhalf miljoen hebben gekregen en directeur G.J. van Zoelen zou tot vier miljoen hebben kunnen opstrijken als hij zijn mond hield over de praktijken van ex-topman Sevenstern. 'In het huidige rumoer rond de NS kunnen ze blijkbaar hun gang gaan. Niemand lijkt zich te bekommeren om dit busbedrijf, terwijl er toch miljoenen overheidsgeld naar toe gaat', zegt een deskundige.

Meer over