'We zijn kritisch over design'

Jurgen Bey..

AMSTERDAM Jurgen Bey wordt ‘gedreven door een ambitie dingen te analyseren’ en zijn drang om ‘verhalen te vertellen met zijn conceptuele ontwerpen’, aldus de jury van de Woonbeurs Pin, die de ontwerper vandaag krijgt uitgereikt tijdens de officiële opening van de Woonbeurs. Het werk van Bey wordt veelal in gelimiteerde oplage verkocht in galeries. Hij is daarom niet de meest voor hand liggende kandidaat voor een onderscheiding door een toegankelijke consumentenbeurs.

Wat ging er door u heen?

‘Haha, een gewetensvraag! Het is dubbel. Ik heb niet veel met de wereld van massaproductie. Er is denk ik ook geen product van mij te zien op de Woonbeurs. Toch ben ik heel blij met deze onderscheiding. De prijs bewijst dat het niet alleen gaat om Jurgen Bey, maar om de twaalf vaste medewerkers van Studio Makkink & Bey. We werken aan veelomvattende projecten, dat kan ik niet alleen doen.’

Waarom denkt u dat ze u, sorry, jullie deze prijs hebben gegeven?

‘We zijn een denktank, die kritische vragen oproept over design. Blijkbaar is daar ook behoefte aan bij fabrikanten.’

Wordt u vaak benaderd door fabrikanten?

‘Je merkt dat bekende ontwerpers in trek zijn. Als een nieuw product van een bekende ontwerper is, dan trekt dat publiciteit. Ik vind het soms prettig om te werken met een fabrikant, omdat je dan met bijzondere gereedschappen en productiemethoden te werken.’

Aan welke fabrikanten moeten we dan denken?

‘Voor Prooff, een nieuwe producent voor meubels voor de werkplek, hebben we een studie gedaan naar mobiliteit en werk. Dat leverde een bureaustoel op die rond een werktafel kon rijden – dat was overigens nog lang geen product. Toen fabrikant Vitra ons vroeg om een gelimiteerd ontwerp voor de kunstbeurs Art Basel, maakten we een Slow Car, een auto met geïntegreerde werkplek. Het zou fantastisch zijn als een bedrijf als Schiphol ons zou vragen daar een echt product van te maken. Uiteindelijk hopen we toch dat onze studies daarin resulteren.’

Meer over