'We willen serieuze ruimtevaart, geen kermis'

Het Curaçaose vliegveld Hato wil graag een spaceterminal bouwen zodat een Lynx-ruimteschip kan worden gelanceerd. Wim van Gilst vliegt straks mee.

JEAN MENTENS

Curaçaose vliegveld Hato staat welwillend tegenover aanpassing van het vliegveld en de bouw van een spaceterminal lijkt erop dat in januari 2014 de eerste commerciële passagier vanaf Curaçao de ruimte invliegt. De organisatoren van Space Expedition Curaçao (SXC) hebben de eerste aanbetaling voor het Lynx ruimteschip aan de bouwers (XCOR) overgemaakt. De directie van het Curaçaose vliegveld Hato staat welwillend tegenover aanpassing van het vliegveld en de bouw van een spaceterminal. Er zijn sinds het begin van de verkoop in april al 35 passagiers die hun ticket à raison van 95.000 dollar hebben afgerekend. De Curaçaose minister van Economische Ontwikkeling Abdul El Hakim, beloofde afgelopen vrijdag de initiatiefnemers van SXC dat de wet- en regelgeving om vanaf Curaçao ruimtereizen te organiseren, tijdig in orde komt.

'Veel meer om van een doorbraak te kunnen spreken heb je niet nodig', zegt Wim van Gilst. Hij is 'extreme sporter' en de man die in Europa energiedrank Go Fast lanceerde. Hij is ook een toekomstige passagier die zijn ticket al heeft betaald aan SXC.

Wie is nu zo gek zijn zuurverdiende centen aan een ruimtereis van een uurtje te besteden?

'Ik heb het er graag voor over. Ik had mezelf beloofd ooit de ruimte in te gaan toen ik jaren geleden in Florida een skydive maakte op het moment dat er een raket werd gelanceerd op Cape Canaveral. Ik zaghoe de raket de ruimte inschoot en dacht toen 'ik wil niet alleen naar beneden vallen, ik wil de ruimte in'. Wat je over hebt voor je droom hangt af van je drang naar avontuur en pionieren.'

De makers van het Lynx ruimteschip hebben gezegd dat de motoren nu voldoende getest zijn voor gebruik. Ze worden in de romp van het toestel aangebracht 'zodra daar alle aerodynamische testen op zijn uitgevoerd'. Is het niet gevaarlijk rondvliegen in niet meer dan een prototype?

'Het bedrijf XCOR dat het ruimteschip levert, bestaat al twaalf jaar. Het heeft al verschillende andere raketmotoren gebouwd en daar met succes mee gevlogen. Ze zijn een partner van NASA. De Lynx nummer 1 dat ons toestel wordt, gaat vanaf september volgend jaar testvluchten maken.Ik heb me zelfs opgegeven om in die testfase al mee te vliegen. Zo veel vertrouwen heb ik er in.'

Het is leuk een baanbreker te zijn, maar Richard Branson lijkt met zijn Virgin Galactic de race om de eerste commerciële ruimtevlucht te winnen.

'Kan best, maar het is een ander concept. Bij Branson ga je met meerdere passagiers aan boord en kan je met z'n allen uit het raampje foto's maken. Aan boord van de SXC-1 ben je met z'n tweeën: je bent de copiloot die allerhande taken uitvoert in functie van een wetenschaps- of onderwijsprogramma in de ruimte. Een kaartje bij Branson kost ook het dubbele.'

Curaçao zit meer verlegen om goede scholen of een goed ziekenhuis dan om een prestigieuze space-terminal op Hato voor de happy few.

'Je moet het ook op langere termijn zien. Dit project moet een economische factor van belang worden op Curaçao, het moet banen opleveren, toerisme aantrekken. De jeugd gaat participeren in schoolprogramma's over ruimtevaart, er wordt een milieu gecreëerd waarin de eerste Curaçaose raketgeleerde opgroeit. Als we in de toekomst met de technologie ontwikkeld in het SXC-project in een paar uur naar Sydney vliegen, heeft Curaçao alvast een wereldpositie. Het gaat met dit project uiteindelijk om de ontwikkeling van de wereldwijde commerciële ruimtevaart, daarom participeert ook de KLM. Het is geen kermisattractie.'

undefined

Meer over