Nieuws

We koken steeds minder en bestellen meer – corona versnelt die trend: ‘We zijn in een tijdmachine gestapt’

De helft van de Nederlanders heeft minstens één keer per week geen zin om te koken. Vorig jaar was dat nog 35 procent. Dus blijven de pannen in de keukenkastjes en laten steeds meer mensen maaltijden thuisbezorgen. Of men kiest voor een kant-en-klaarmaaltijd.

Een maaltijdbezorger van Deliveroo op pad in Amsterdam. Beeld anp
Een maaltijdbezorger van Deliveroo op pad in Amsterdam.Beeld anp

De cijfers komen uit een onderzoek onder een representatieve groep van bijna 6.500 Nederlanders van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), een onafhankelijk kennisinstituut dat sinds 2003 consumentengedrag bestudeert. Deze toename wordt niet veroorzaakt door de coronapandemie, zegt Inga Blokker, directeur van het FSIN. Minder koken en meer gemak is een trend die het instituut al langer waarneemt, maar die door corona is versneld. ‘We zijn in een tijdmachine gestapt. De ontwikkelingen die we nu zien, hadden we over een aantal jaar verwacht.’ Ook na corona zal de bezorgbranche blijven groeien, verwacht het FSIN.

Met name jonge mensen kiezen voor gemak als ze geen zin hebben om te koken. Tussen de 18 en de 40 jaar kiest 44 procent voor bezorging. Een ongeveer even grote groep kookt alsnog. Mensen boven de 55 kiezen minder vaak voor bezorging, maar ook voor hen geldt: geen zin is echt geen zin. Slechts 29 procent gaat alsnog in de keuken staan als ze eigenlijk niet willen koken.

Verrassend

Hoewel de trend dus al langer zichtbaar is, wisten de resultaten van het onderzoek Blokker alsnog te verrassen. ‘Ik had verwacht dat veel mensen tijdens de lockdown juist meer tijd zouden hebben, daarmee iets meer rust in hun leven creërden en meer zouden gaan koken.’ Het tegendeel blijkt waar: het aantal mensen dat geen zin of geen tijd om te koken had, nam juist toe.

Een mogelijke verklaring ligt in het feit dat Nederlanders zich steeds meer opgejaagd voelen, zegt Blokker. Ze verwijst naar een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau uit 2018. Daaruit bleek dat Nederlanders niet veel meer uren zijn gaan werken of aan zorgtaken besteden, maar wel meer tijdsdruk en gejaagdheid ervaren. Het absolute aantal uren vrije tijd blijft gelijk, maar voelt als minder. Dat verklaart waarom mensen kiezen voor ‘mentaal gemak’, zegt Blokker, na een drukke dag vol prikkels.

Afhaalmenu’s van restaurant Breda in Amsterdam. Beeld ANP
Afhaalmenu’s van restaurant Breda in Amsterdam.Beeld ANP

We plannen minder

Iedereen uit de onderzoeksgroep ervaart minder tijd en minder zin om te koken. Bij jongere generaties is die groep groter. Bovendien plannen met name jongere Nederlanders minder. Beslissingen over avondeten maken ze niet ver van tevoren. Steeds minder mensen doen boodschappen voor de hele week. Als het moment eenmaal daar is, kiezen ze voor een gemakkelijke oplossing. Dat kan trouwens ook in de supermarkt zijn: zie het succes van verspakketten.

Daarnaast kiezen jongere Nederlanders vaker voor afhaal of bezorging om te genieten, vertelt Blokker, een trend die zich ook vertaalt naar de horeca. Oudere generaties gaan liever een aantal keer per jaar uitgebreid uit eten, terwijl jongere generaties vaker uit eten gaan en minder geld per keer uitgeven. Hoewel ze doorgaans een lager besteedbaar inkomen hebben, stellen ze andere prioriteiten. In de leeftijdscategorie tussen de 18 en 40 heeft 35 procent de behoefte regelmatig buiten de deur te eten. Tussen de 40 en 54 jaar oud is dat 24 procent en bij de leeftijdsgroep daarboven 17 procent. Het FSIN verwacht na de coronacrisis een ‘inhaaleffect’, een periode waarin mensen vaker buiten de deur zullen eten.

Meer over