Wax met kokos- en vanillegeur

U dacht goed bezig te zijn, op zaterdagochtend op de oprijlaan met een emmer sop en een zachte natuurspons. Vergeet het maar....

BARD VAN DE WEIJER

Kop is een poetsfetisjist. Hij importeert Swissol, 'handgemaakte Zwitserse autoverzorgingsproducten'. Wat Dior is voor de vrouw, is Swissol voor de auto, zegt Kop. Aan de prijzen te zien klopt dat aardig. Een potje wax kost 60 euro. Prijzen eindigen bij 1900 euro voor de handgemaakte wax, 'speciaal afgestemd op het laksysteem van uw auto'. Voor dat geld krijg je een lifetime refill - voor de auto, als die wordt verkocht gaat het recht op hervulling mee naar de nieuwe eigenaar.

Duur? Och, zegt Kop. Valt best mee. Met een pot doe je minstens twintig keer. Kom je uit op 3 euro per poetsbeurt. Hoeft maar twee keer per jaar. Ben je dus tien jaar verder voor je weer 60 euro uitgeeft. Komt nog wel een flesje cleaner fluid bij ê 30 euro, dat nodig is om oude waslagen te verwijderen. Nog geen 5 euro per poetsbeurt dus. Maar dan glanst je wagen als in de folder, zegt Kop. Kom maar langs, dan laten we het zien.

Kops commerciële partner Martin de Ridder buigt zich over de BMW CS uit 1972 die we hebben meegenomen voor een Swissol-behandeling. Met een loep bestudeert hij de lak die 'niet best' is. De Ridder heeft in Den Bosch een Swissol Point, een brandschone hal waarin hij de duurste wagens een poetsbeurt geeft. Naast onze BMW staat een felrode Mercedes 300SL roadster uit begin jaren zestig, een wagen van een half miljoen euro. Hij oogt als nieuw.

Dat gaat met de BMW niet meer lukken, maar de auto kan stukken mooier, zegt Kop. Beide mannen gaan aan de slag. Na een wasbeurt worden rubberen delen ingesmeerd met een 'vochtinbrengend' product, de chroomdelen worden met wattenstaafjes gepoetst en de velgen met een kwast gereinigd. 'Als je het goed doet, hoef je nooit te boenen', zegt De Ridder. Boenen is fout. Kwestie van het juiste middel gebruiken.

Voor elk materiaal is daarom een product beschikbaar. Er is wax, cleaner fluid, protecton (voor kunststof en rubbers), pneu (voor zwarte banden), fabric (bekleding), leather cleaner, leather milk, wood polish, metal polish, autobahn wielwax, motor shine.

Tikt lekker aan, als je die allemaal moet aanschaffen. 'Hoeft niet', zegt Kop. 'Begin eerst maar eens met cleaner fluid en wax, als het bevalt kun je je verzameling langzaam uitbreiden.' Ideaal spul voor de komende tien vaderdagen.

'Alles-in-eenproducten werken niet', stelt Kop. Neem wax. 'Bij normale wax smeer je laag op laag, terwijl je de lak eerst moet reinigen en voeden.' Stap een is daarom altijd het verwijderen van de 'verkeersfilm', zegt Martin de Ridder. Dat is een laag van roet, oude was, harsen en remdeeltjes, die in de loop der tijd als een keihard, wazig pantser over de lak komt te liggen. Met de cleaner fluid wordt die laag weggepoetst.

'Alle materialen zijn op basis van natuurlijke grondstoffen', zegt Kop. 'Zelfs de velgenreiniger - doorgaans agressief spul - kun je met blote handen aanbrengen.' Hij laat intussen zijn potjes ruiken. De motorreiniger geurt naar citrusvruchten, de wax ('30 procent Braziliaanse carnauba') naar kokos en vanille, de velgencleaner naar pepermunt. Sluit je ogen en je waant je in een parfumerie.

Na acht uur poetsen is de auto gereed. Het resultaat is verpletterend. De lak van de BMW lijkt twee tinten frisser. Het is alsof een waterfilm over de auto ligt, die een diepe glans verspreidt. Het kost moeite niet in foldertaal te verzanden bij het inspecteren van het resultaat.

De poetsrituelen, de geuren en de prijs - een complete behandeling door De Ridder kost zo'n 600 euro - werken betoverend en dragen misschien bij aan het idee dat Swissol beter is dan al die andere producten. Maakt niet uit of dat ook echt zo is. Het voelt goed. Net als de antirimpelcrème van Dior.

Meer over