AnalyseTerneuzen

Wat wil Terneuzen bereiken met beeld van twee neuzen en letters ‘TER’?

Het grauwe Stadhuisplein in Terneuzen had wat kleur nodig, vond de wijkraad van de binnenstad. In de hoop op ‘vele fotomomentjes’ komen in de Zeeuwse stad de letters ‘TER’ te staan, gevolgd door twee neuzen. Het is geen vroege 1 aprilgrap, benadrukt de wijkraad. Maar wat denkt de stad hiermee te bereiken?

De letters (en neuzen) waar je straks mee op de foto gezet kan worden. Beeld Gemeente Terneuzen
De letters (en neuzen) waar je straks mee op de foto gezet kan worden.Beeld Gemeente Terneuzen

De fotomomenten op sociale media zijn heel belangrijk voor steden, volgens citymarketeer van onder andere Kampen, Roeland Tameling, ‘Omdat het moeilijk is om met reclames aandacht te krijgen voor je stad.’ Beter werkt het, volgens hem, als bekenden een stad laten zien of erover vertellen. ‘Maar dan moet het enthousiasme wel oprecht zijn. Ik weet niet of het Terneuzen-beeldmerk daarvoor zorgt.’

Volgens hem moet een stad de identiteit volledig doortrekken in de marketing. En dat ziet hij niet direct terug in het Terneuzen-beeldmerk. ‘Als humor in het dna van de Terneuzenaren zou zitten, dan zou dit een mooie vertaling daarvan kunnen zijn.’

Frivoliteit

Een woordvoerder van Terneuzen zegt dat humor niet per se in het dna van de stad zit, ‘maar we zijn wel heel veelzijdig’. Volgens haar leent de naam Terneuzen zich goed voor frivoliteit, zo is er een restaurant dat Culineuze heet.

Terneuzen is niet de eerste plaats die inzet op letterbeelden. Amsterdam ging de stad voor, met het iconische ‘I amsterdam’. Westland schreef ‘WEstland’ en in het buitenland doken imitaties op zoals ‘ONLYLYON’, ‘#WOWMOSCOW’ en ‘I am Barawa’. Maar ook Roermond liet de creativiteit de vrije loop en zette de letters ‘ROER’ met daarachter een mond-bank op het Stationsplein.

Marketingvoorbeeld

De letters ‘I amsterdam’, die lang op het Museumplein van de hoofdstad stonden, zijn volgens Tameling een sterk marketingvoorbeeld. Volgens hem zit het ‘I am’ in het dna van de Amsterdammers en kan dat niet worden uitgewisseld met bijvoorbeeld Amstelveen. Het succes van de letters was groot. Door de grote hoeveelheid toeristen die naar het Museumplein kwam, moesten de letters in 2018 verwijderd worden. Sindsdien reizen ze naar rustigere plekken in de stad.

TER-neuzen kan wat verwarring onder buitenlandse toeristen opleveren: how do I get to Ternoses? Het beeldmerk werkt alleen in het Nederlands. Volgens Tameling zullen de neuzen geen buitenlandse toeristen trekken. Toch kan het beeld volgens hem wel toeristen aanspreken. ‘Het kan een mooie anekdote worden voor stadsgidsen.’ De stad hoopt dat het beeld eind maart op zijn plek staat.

Meer over