Wat koopt lid Consumentenbond voor lidmaatschap?

De Consumentenbond laat de rechthebbende consument zitten, schrijft een lezeres uit Leiden. Ze hitsen je op om voor je recht op te komen, maar als puntje bij paaltje komt, kan je fluiten naar hun juridische bijstand....

Een zware beschuldiging, vanwaar? Het boze bondslid: 'De bond jut zijn leden op om vooral geen aanvullende garantie te nemen bij de aankoop van dure apparaten, maar zich op de wet te beroepen als een apparaat na een paar jaar kapot gaat.' Immers, zo stelt de bond, volgens de wet kan de consument eisen dat de leverancier van een ondeugdelijk apparaat een bijdrage levert aan de reparatiekosten.

Ja, haha, de wet. Welke leverancier van slechte spullen houdt zich aan deze wet? De Leidse, die braaf het advies van de Consumentenbond opvolgde, kwam in ieder geval van een koude kermis thuis toen ze bij de Leidse vestiging van Horn Electro aan de bel trok en reparatie van haar videorecorder vroeg. Horn had haar een exemplaar met kuren verkocht.

'In de winkel zeiden ze: ''we zullen die Consumentenbond wel even laten zien dat het zo niet werkt'' ', schrijft de lezeres. Waarop zij de juridische ledenservice van de bond dacht in te schakelen. Maar wederom kwam zij van een koude kermis thuis: 'Ze vragen bij de bond zoveel geld dat het niet in verhouding staat tot de zaak. Met andere woorden, de leverancier trekt alsnog aan het langste eind.'

De consument voelde zich bekocht. 'De Consumentengids staat altijd bol van de succesverhalen over bemiddelingen door de juridische ledenservice, maar dit soort dingen staat er nooit in.'

De Consumentenbond ziet het probleem niet zo. 'Het klopt dat we onze leden oproepen voorzichtig te zijn met de aanschaf van aanvullende garanties', beaamt de woordvoerder. 'Maar de consument is vrij; het is zijn keuze. Hij wordt niet opgejut.'

Dat het Leidse bondslid het idee heeft dat de bond haar laat zitten, is haar zorg? 'Bemiddeling is niet kosteloos, dat is logisch. Maar we zijn goedkoop: gemiddeld kost een advocaat driehonderd gulden per uur, wij rekenen honderd gulden per uur.'

Als de leverancier te kwader trouw is, is klagen over slecht spul zinloos, concludeert de Leidse. Niet waar, zegt de bond. 'Als we honderd klachten hebben, beginnen we een collectieve actie tegen het betrokken bedrijf.' De Leidse consument: 'Wat koop ik daarvoor?'

Meer over