Wat is duur?

Tienduizend euro, weten autofabrikanten, is een belangrijke psychologische prijsbarrière. Met veel kunst- en vliegwerk doen ze hun best ten minste één model onder de tien mille aan te bieden....

tekst Theo Stielstra . beeld Monique Bergen Henegouwen

1. Bugatti Veyron

Een snelwegvreter met spectaculaire specificaties: 16-cilinder, 8-liter motor, 1001 pk, een top van 407 km/u en een 0-100 van 2,5 seconden. De vanafprijs is ruim 1 miljoen euro, nog afgezien van de BPM en de slurptax, in het zeldzame geval dat de auto een Nederlands kenteken krijgt. De duurste auto die seriematig wordt gebouwd.

2. Toyota Aygo 1.0

Toyota’s goedkoopste, geen auto om over op te scheppen, maar tamelijk populair, zeker bij een oudere doelgroep. 8.690 euro.

3. ING’s Formule 1-Renault

De auto kost nog geen miljoen euro, maar de entourage, de apparatuur, de technici, de begeleidende trucks, laten de rekening flink oplopen. Een racewagen zonder hulpstukken is ondenkbaar. Niet te koop.

4. Volkswagen Fox 1.2

Het onderdeurtje van VW, gebouwd in Brazilië. Miniem wagentje, even duur als het ruimtewonder van Dacia, maar uiterlijk een stuk aantrekkelijker. 9.995 euro.

5. Opel Agila Hydrogen3

Een gewone Agila, de gezinsverplaatser van Opel, is vanaf pakweg 11 duizend euro te koop. De waterstofversie, met dus een elektromotor, waarmee bijvoorbeeld de servicemonteurs van Ikea in Berlijn rondrijden, kostte ruim 1 miljoen euro per stuk. Het betreft een praktijkproef waarmee vele miljoenen zijn gemoeid, voor maar een tiental auto’s. Niet te koop.

6. Smart fortwo coupé base

In Europa wilde het de eerste tien jaar niet lukken met Smart. De tweede versie van Daimlers stadsautootje die vorig jaar uitkwam, is plotseling een gillend succes in de VS. 8.795 euro

7. Ferrari 330 Testa Rossa

Toen deze auto in 2002 bij RM Auctions in Monterey werd geveild, bleek het een echt koopje. Dit exemplaar won in 1962 de 24-uur van Le Mans. Een Ferrari met zo’n reputatie kan makkelijk 10 miljoen dollar opleveren. Deze auto was, na schade, echter voorzien van een nieuwe carrosserie en dat scheelde vele miljoenen. In 2002 geveild voor 6,5 miljoen dollar, gecorrigeerd voor inflatie is dat inmiddels ruim 7,5 miljoen dollar. Zelden te koop.

8. Fiat Panda 1.1 Actual

Fiats goedkoopste kleintje. Een auto met een herkenbaar profiel en dat is in de goedkoopste categorie al heel wat. 7.995 euro.

9. Daihatsu Cuore 1.0 Trend

Ondanks het suffige imago is deze auto een verrassing. Door de (optionele) verschuifbare achterbank is er - ongelogen - meer beenruimte dan in menige directielimousine. 8.199 euro.

10. Dacia Logan MCV

Wat de bestel-lelijke eend was voor de protestgeneratie, is de besteluitvoering van de Dacia Logan voor de huidige generatie ‘protestrijders’. 9.995 euro.

11. Renault Twingo 1.2 Acces

De 2007-remake van het olijke stadsautootje is half zo grappig niet als het origineel. Rijdt echter een stuk beter. 8.195 euro.

Meer over