Wat doet die punt daar?

Ik. Wij. Wat valt hier op? Minder die beknopte titels, dan de punt erachter. Boektitels die bestaan uit één voornaamwoord zijn al zo oud als H. Rider Haggards She (1886). De opmars van de punt is van recentere datum. Het leesteken duikt vaker op waar je het niet verwacht - in verkiezingsslogans bijvoorbeeld (Normaal. Doen.) of achter tijdschrifttitels (Linda.).

null Beeld
Beeld

De punt heeft een sprong gemaakt, vanuit de reclametaal naar breder gebruik. In advertenties fungeerde hij als afmaker: 'Philips. Dan is het goed.' 'Douwe Egberts koffie, lekkere koffie.' Geen twijfel, basta.

Wat doet hij dan achter Wij., een filosofisch essay van Laura Dolron over wie 'wij' zijn, voor 'iedereen die niet houdt van de gemakkelijke antwoorden die op dit moment zo populair zijn'?

Laura van Dolron: Wij.
Omslag Martijn van der Riet.
ISVW Uitgevers; euro 14,50.

Leon de Bruin e.a.: Ik. Filosofie van het zelf.
Omslag Bas Smidt.
Boom; euro 29,90.

Ontwerper Martijn van der Riet kan het 'inhoudelijk en esthetisch' verklaren: ''Wij' is een nogal breed begrip. De punt, gezet uit de Unica77, een voorbeeldig uitgebalanceerde letter overigens, bakent het af . Dezelfde punten staan op de i en de j. Met de derde punt wordt het een visueel spel, een logo haast.'

Achter de punt van Ik. Filosofie van het zelf schuilt een 'semantische beslissing', zegt ontwerper Bas Smidt. Dat wil zeggen: de auteurs en uitgever wilden het zo. 'Het is typografisch een tikje vreemd, met 'Ik' heel illustratief bovenin, en de ondertitel ver daaronder. Een niet conservatief ontwerp, kun je zeggen.' De titelletter is de Quadraat van de Nederlandse ontwerper Fred Smeijers. Die is in principe bedoeld voor kleinere korpsen. Op dit extreme formaat lijkt het alsof de k de punt een trap onder z'n kont geeft. Smidt: 'Vormgeversgeluk.'

null Beeld
Beeld
Meer over