Was vroeger alles beter?

Jossine Modderman en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd stijladvies aan bekende mensen.

Jossinne Modderman en Arno Kantelberg
null Beeld DPA / HH
Beeld DPA / HH

Jossine Modderman:

Geen beter begin van een nieuw jaar dan aftrappen met mode- en trendfluisteraar Lidewij Edelkoort. Frau Edelkoort, zo weet u, loopt al decennia voor als voorspeller en er is niemand die haar profetie in de wind slaat. Behalve ik, maar dat komt omdat ik behept ben met recalcitrantie. Even kort haar modeprognose voor 2017: schorten, overalls, salopettes, uniformen en laboratoriumjassen. Kaneel is het nieuwe zwart en wit kan altijd. En dit is Li op haar allerbest en koddigst: ze voorziet een 'voorzichtige terugkeer van (lavendel)paars en celadon'. Zo, dan weet u dat.

Hoe ziet de internationaal gelauwerde forecaster er zelf uit? Al jaren hetzelfde. Haar signature grijze lok bedekt nu haar halve hoofd. Haar nerdbril (die ze al droeg toen-ie nog gewoon ouderwets was) omlijst immer haar immens blauwe ogen en ze wikkelt zich nog steeds in grote, troostrijke lappen. Voor Li geen pensioen in een Chanelpakje. Ze ziet er altijd hetzelfde, maar elke keer totaal anders uit. Het bovenstaande pak zou ik zo van haar willen afpakken, een verrukkelijke, liefdevolle combinatie. Ik hou ontzettend van dit soort Finse/Belgische/Japanse lappendekens, die wonderwel vakkundig zijn gemaakt.

Ik zeg vaker dat ik iemand stijlvol vind, en dat meen ik ook, maar de stijl van Li is er een die ik zelf ambieer. Jammer van die verdomde recalcitrantie.

null Beeld DPA
Beeld DPA

Arno Kantelberg:

Was vroeger alles beter? Nee, niet alles, maar de kleding van Nederlandse cabaretiers wel. Helaas staat die trein vanaf de jaren tachtig alleen nog maar in z'n achteruit. Gelukkig werd Toon Hermans honderd jaar geleden geboren, een feit dat veelvuldig werd herdacht. Mijn oog viel op bovenstaande foto in de VARAgids, een subliem stilleven.

De riem had ik zelf achterwege gelaten. Niet eens zozeer vanwege de oprispende kleur (bruin en zwart zijn geen vrienden), maar vanwege de overbodigheid: de pantalon lijkt gans geen ondersteuning te behoeven. Voorts zweer ik bij Oscar Wilde's credo dat 'clothes should hang from the shoulders, not from the waist'. Bretels snoeren niet de vorm uit je broek en vanwege de verticale vorm verlengen ze ook nog eens je silhouet. En bretels zijn elastisch, dus je kunt jezelf in bochten wringen zonder dat de broek zich straktrekt in de bilnaad.

Maar dan, lieve mensen, dat sjaaltje... Het ruitpatroon in zijn pak is al gedurfd, dus hij had kunnen volstaan met een pochet. Maar nee, Toon strikt een roze ascot (de officiële naam van de helaas uitgestorven stropdassjaal) om de nek, en dan niet op de quasi-nonchalante wijze waarop een makelaar diens linnen shawl knoopt, maar vol overtuiging, als de artiest die hij is. Wat een durf, wat een bereidheid om te pronken. Ik heb er meteen een goed voornemen voor het nieuwe jaar bij.

null Beeld HH
Beeld HH
Meer over