Was de kiloknaller de bom onder C1000?

Karel van Eerd heeft bereikt wat Eric Albada Jelgersma niet lukte: dankzij de overname van C1000 Appie Heijn beconcurreren.

C1000 heeft nooit een hoog knuffelgehalte in Nederland gekend. Vergeleken met Appie Heijn, Jumbo of Plus roept het weinig emotie op. Geen discount, geen top - iets ertussen in. Het ruitjeslogo benadrukt het imago van een wat truttige kruidenier.

C1000 wordt in 1981 door de beursgenoteerde Groningse grossier Schuitema gecreëerd in het kader van Operatie Calculatie 1000, kortweg C1000: duizend producten worden bij de franchiseketen in prijs verlaagd. De toenmalige Centra- en Spar-winkels worden door Schuitema meteen onder deze naam samengebracht.

Zes jaar later wil de toenmalig grootgrossier Eric Albada Jelgersma de Schuitema-keten samenvoegen met zijn Unigro (onder meer Super). Ahold duldt echter geen aanval op het marktleiderschap en weet achter de rug van Albada Jelgersma de Schuitema-bazen te overtuigen dat ze beter op een Zaans bod kunnen ingaan.

Ahold laat de eigen keten Albert Heijn en C1000 als concurrenten naast elkaar bestaan. AH staat voor kwaliteit, ambitie, mondialisering, vernieuwing en is wat duurder, C1000 is no-nonsense, efficiënt, Hollands, nuchter en iets goedkoper. De komst van de discounters Aldi en Lidl naar Nederland en het boekhoudschandaal bij Ahold in 2003 verstoren de weldadige rust. Er breekt een prijzenoorlog uit, waarbij de beide Ahold-ketens elkaar zelfs belagen. 'We waren goedkoper, we zijn goedkoper en we zullen altijd goedkoper blijven. Sorry Appie', staat op posters in de C1000-winkels die op last van Ahold moeten worden verwijderd.

Duidelijk is dat Albert Heijn in het vaarwater van C1000 is gaan zitten. Drie jaar later stapt 'mister C1000' Jan Brouwer na 25 jaar boos op. De C1000-winkeliers willen weg bij Ahold. Het private-equityfonds CVC Capital wordt bereid gevonden de formule met vierhonderd winkels te kopen. Het moet nog Hollandser - het rode ruitje word ingeruild voor een oranje, nog efficiënter en vooral nog groter.

Daarbij wordt de ene op andere blunder gestapeld. Een overname van Super De Boer mislukt. Naast het gewone huismerk wordt een goedkoop huismerk C1000 Basis geïntroduceerd, wat tot verwarring en imagoschade leidt. De kiloknallers van C1000 worden het doelwit van Wakker Dier. CVC Capital slaagt er als private-equityinvesteerder nog wel in de keten uit te ponden en met 350 miljoen winst te verpatsen aan de Jumbo-groep van de Brabantse grossier Karel van Eerd.

Die heeft nu besloten dat de zelfstandige C1000-winkeliers ook een keer mogen worden geknuffeld onder de olifantnaam Jumbo.

Van Eerd heeft daarmee bereikt wat Eric Albada Jelgersma nooit is gelukt: Albert Heijn in Nederland naar de kroon steken.

Reageren? p.dewaard@Volkskrant.NL

undefined

Meer over