Warme bakkers spil in Vlaamse krantenoorlog

Enkele bakkers hadden bezwaren om de krant te verkopen: je krijgt vieze handen van de inkt. Maar een grote meerderheid zag er afgelopen zondag wel degelijk brood in om naast pistolets en gebak Het Nieuwsblad op Zondag te verkopen....

Bart Dirks

'Onze drukinkt is plantaardig, dus het bezwaar van hygiëne konden we wegnemen', zegt hoofdredacteur Frank Buyse van Het Nieuwsblad (oplage door de week ruim tweehonderdduizend exemplaren). 'Bakkers zijn cruciaal voor ons succes. Er zijn op zondag slechts tweehonderd krantenkiosken open, tegenover duizenden bakkers.'

Terwijl in Nederland PCM Uitgevers (de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad) en De Telegraaf nog wikken en wegen over een zondagskrant, heeft Vlaanderen sinds vorige week zondag voor het eerst sinds 1958 weer een zondagskrant met betaalde oplage.

Het Nieuwsblad op Zondag verkocht tegen de zestigduizend exemplaren. Buyse: 'Dat overtreft al onze verwachtingen.'

De krant kost een euro, 15 cent meer dan de andere edities. In totaal heeft de krant 32 tot 36 pagina's. Het eerste katern brengt algemeen nieuws en tien pagina's 'puur leesverhalen, weg van de actualiteit', het tweede katern is volledig aan sport gewijd.

'We brengen zondag alle voetbaluitslagen en verslagen van de voetbalmatches van zaterdag. Dat vergt enige creativiteit voor de maandagkrant, die ook bij de abonnees verschijnt. We hebben dan ruimte voor andere foto's, een andere opmaak, en diepgaandere analyses en interviews.'

Zeven edities maken betekent alle hens aan dek voor de redactie, zegt Buyse. 'Distributie was het grootste probleem. We hebben vijf nieuwe journalisten aangeworven en we behouden vijftien bedreigde banen, waaronder vijf bij de drukkerij.'

Concurrent Het Laatste Nieuws, met een oplage van 280 duizend exemplaren de grootste krant van België, werd overrompeld door de voortvarendheid van Het Nieuwsblad. 'Wij werken al een jaar aan een zondagskrant die we in het voorjaar van 2004 wilden lanceren', zegt hoofdredacteur Paul Daenen. 'Maar morgen verschijnt ook onze eerste zondagseditie, zij het in een andere vorm dan ons voor ogen staat. We leven nauwelijks nog, maar we redden het.'

De krant gaat de eerste weken waarschijnlijk 50 cent kosten. Sportnieuws beslaat ongeveer 80 procent van de krant, zegt Daenen. 'De lezer is niet gebaat bij een zevende krant met meer van hetzelfde.

We zullen dus ook verhalen maken waar dagen aan is gewerkt.

Daar kom je door de week niet aan toe.'

Het Laatste Nieuws zoekt daarom voorlopig zes nieuwe sportredacteuren.

De zondagse uitgeversstrijd gaat niet uitsluitend tussen De Persgroep (

De Morgen, Het Laatste Nieuws en de Amsterdamse krant Het Parool) en De Vlaamse Uitgevers Maatschappij VUM (

De Standaard, Het Volk, De Gentenaar en Het Nieuwsblad ). Want al jaren verdelen de bakkers de gratis krant De Zondag.

Die uitgave van Roularta (het bedrijf achter de weekbladen Knack en Trends) en Concerta (Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg) kon zich tot dusverre niet meten aan het niveau van een 'echte' krant. Maar ook daar komt verandering in. De Zondag wordt redactioneel 'sterker en dikker', stelt algemeen directeur Marc Vangeel van Concentra.

De broodjeskopers hebben dus de keuze, maar is de Vlaamse markt wel groot genoeg voor drie kranten? Nee, denkt hoofdredacteur Daenen van Het Laatste Nieuws. 'Ik geloof rotsvast in een markt voor één grote speler naast de gratis krant. Ik wil die grote speler worden.'

Meer over