Walter Lucius

Met De vlinder en de storm won Walter Lucius De Schaduwprijs van de Maand van het Spannende Boek.

Walter Lucius: De vlinder en de storm

***

A.W. Bruna; 460 pagina's; euro 19,95.


In de Maand van het Spannende Boek wordt naast de hoofdprijs, De Gouden Strop, ook een aanmoedigingsprijs uitgereikt voor de beste spannende debuutroman: De Schaduwprijs; dit jaar gewonnen door Walter Lucius met De vlinder en de storm. Lucius is het pseudoniem van Walter Goverde (1954), scenarist en regisseur van onder meer het bekroonde, educatieve kinderprogramma Het Klokhuis.


Uit het jury-rapport: 'Een gewaagd begin voor een debutant, zowel qua omvang, als in de complexiteit van het verhaal... Het is een rijk boek, waar de politieke en sociale betrokkenheid mooi wordt afgewisseld met de aandacht voor het persoonlijke leven van de hoofdrolspelers, die nergens clichématig worden.'


460 pagina's, in kleine druk, een ware overval. Maar wat een verrassende vorm, zeker voor een Nederlands thrillerdebuut. Het vlindereffect, iets kleins beweegt en veroorzaakt een storm over een groot deel van de wereld. Nederland, Afghanistan, Zuid-Afrika, Rusland.


De vlinder. In het Amsterdamse Bos rent een jongetje, in het donker, de euforie van de ontsnapping geeft hem kracht en snelheid, hij had schoten gehoord, zolang hij rende zou hij veilig zijn, achter de bomen werd een licht zichtbaar, nog sneller, hij wilde het als een verlossing omarmen. 'Het licht schepte hem met een doffe dreun.'


De eerste volwassene die in beeld komt (het leest als een film), is Farah Hafez. Ze maakt zich op voor de strijd. Kijkt in de helblauwe ogen van haar naakte spiegelbeeld en strijkt met haar vingers over de vele kleine littekentjes op haar lichaam. Vanuit de oude Carré-theaterzaal dringt het gejuich tot haar kleedkamer door. 'Een wraakengel met het lijf en de kracht van een oriëntaalse tijger.' Oriëntaals? Ze woont al sinds haar tiende in Nederland.


Ze beoefent pencak silat, de edele krijgskunst uit de Indische archipel. Haar Russische tegenstandster probeert haar op een smerige manier af te maken. Plotseling krijgt ze een oncontroleerbare kracht en beukt ze de Russin als een lappenpop neer.


En dat is alleen het begin. Kort samengevat (wat niet kan, want alles en iedereen wordt uitgebreid belicht): jongetje, Afghaans, verkleed als exotisch danseresje, lijkt slachtoffer van bacha bazi , een oude Aghaanse traditie: jongens vanaf 5 jaar worden door straatarme ouders verkocht aan krijgsheren, rijke geilaards op leeftijd - nu ook in Nederland. Journaliste en vechtsportster van Afghaanse afkomst, Farah Hafez, met een beladen verleden, stort zich op de zaak.


Niemand heet Jan de Wit. Rechercheurs: Marouan Diba, Joshua Calvino. Arts Daniëlle Bernson, tv-presentatrice Cathy Marant, miljardair, mediabaas Armin Lazonder, Oostblok-criminelen Valentin Lavrov, Sasha Kovalev, ooit veelbelovend onderzoeksjournalist, Paul Chapelle; niet wegzappen nu, want al die namen leiden ergens naar toe.


Er komt een moment waarop het verhaal een strip lijkt te worden. Uit de hemel valt een regen van bloed op de A9, waar hoofdpersonen op een wonderbaarlijke manier bij elkaar komen, crashen, vernietigen, redden. Niet veel later verplaatst de camera zich naar Moskou, waar een volledige Russisch-Tsjetsjeense chaos losbarst.


De climax van toestanden die wel naar iets krankzinnigs moesten leiden. Of het nu om media, misbruik of moord gaat. Voorbeelden genoeg in de realiteit.


De vlinder en de storm is het eerste deel van de Hartland-trilogie. Het volgende deel zou minder uitgewaaierd kunnen zijn, geconcentreerd op minder zaken en personages, maar zeker niet meer ingetogen waar het nationale en internationale gekte en uitzinnigheid betreft.

Meer over