Wacht tot het rode licht is gedoofd

Het begint met vallende blaadjes en met wat pech eindigt het op een veldbed in een sporthal: een dagje met de trein. Ernst Arbouw maakt alvast een NS-waarschuwingslamp.

NS-lamp. Beeld
NS-lamp.Beeld

Daar sta je dan. Starend naar blanco beeldschermen, omgeven door een kakafonie van opeenvolgende omroepberichten, in een stationshal vol reizigers die als lemmingen van het ene lege perron naar het andere rennen. Iedereen die regelmatig met de trein reist, weet waar ik het over heb. Die ene dag in het jaar die begint met een paar herfstblaadjes, of met een mislukte software-update, de verkeerde soort sneeuw, schapen langs het spoor of brand in een meterkast, en die met een beetje pech eindigt op een veldbed in een Utrechtse sporthal.

Terwijl om je heen schuldeloze conducteurs worden belaagd met vragen die zij ook niet kunnen beantwoorden, denk je ineens: dit kan allemaal zo veel beter. Met een paar regels programeerwerk, twee draadjes en een ledje maak je in een handomdraai een waarschuwingslamp voor de NS-apocalyps.

1) De dienstregeling van de NS en die van andere railvervoerders, is live te volgen op de servers van de NS. Om bij de - nogal ruwe - informatie te kunnen, moet je een account aanvragen (www.ns.nl/ews-aanvraagformulier), dan krijg je een gebruikersnaam en wachtwoord.

Typ eerst in de adresregel:

[gebruikersnaam]:[wachtwoord]@webservices.ns.nl

En dan bijvoorbeeld:

webservices.ns.nl/ns-api-avt?station=groningen

Je krijgt nu een lijst met alle vertrekkende treinen en, cruciaal, alle verwachte vertragingen op het station in Groningen.

2) Het hart van de vertragingslamp is een Raspberry Pi, een piepklein linuxcomputertje. Op de Pi draait een programma dat elke vijf tellen kijkt naar de cumulatieve vertraging op Amsterdam CS, Schiphol, Utrecht, Rotterdam CS en Den Haag CS. Als alle vertragingen bij elkaar opgeteld boven een vooraf bepaalde maximumwaarde komen, gaat het ledlampje dat aan de computer hangt aan.

3) De NS maakt onderscheid tussen vertragingen (trein komt laat) en storingen (trein komt niet). Voor elke storing verhoogt de apocalypslamp de cumulatieve vertraging met een factor 1,2. Dat betekent dat zestig minuten 'gewone' vertraging plus één storing bij elkaar 72 minuten vertraging oplevert. Komt daar nog een storing bij dan wordt de cumulatieve vertraging 86 minuten, etc.

Programmacode en uitleg: ernstarbouw.nl/ downloads.

null Beeld Joseph Jessen
Beeld Joseph Jessen
Meer over