Waarom de Audi Q7? Omdat het kán!

Van buiten blijft het een onbeschaafd bakbeest. Van binnen is Audi's nieuwe Q7 een en al soepelheid en comfort. Handjes los dus en genieten. Kost wel wat, al dat gemak.

Bart Koetsenruijter
De nieuwe Q7 van Audi boezemt een en al vertrouwen in: alles werkt feilloos. Beeld anp
De nieuwe Q7 van Audi boezemt een en al vertrouwen in: alles werkt feilloos.Beeld anp

Het is dat je na 30 seconden het bevel krijgt het stuur weer over te nemen, anders zou je het verder wel geloven. Niet eerder zat Blik in een auto die zich op het gebied van veiligheid geheel en al liet vertrouwen. Die adaptive cruise control (de auto remt en accelereert zelf) en de stuurcorrectie van de active lane assist (de auto stuurt zelf bij als je een rijbaan zonder richtingaanwijzer dreigt te verlaten): altijd wantrouwden we het en hielden we de handen aan het stuur en de voet bij de rem.

Maar de nieuwe Q7 van Audi boezemt een en al vertrouwen in: alles werkt feilloos. Tesla mag een nummertje maken en het NOS Journaal uitnodigen als het nieuwe software heeft geïnstalleerd in zijn auto's, bij Audi zit het er gewoon al in en werkt het ook. Die zelfrijdende auto bestaat al.

Test

Gereden Audi Q7 3.0 TDI quattro
Prijs 125.178 (vanafprijs deze versie 83.590) euro
Vermogen 272 pk (200 kW)
Snelheid 0-100 km/u in 6,3 sec., top 234 km/u
Verbruik 8,9 l / 100 km (volgens opgave 5,7 l)
Energielabel A

Nieuwe Audi Q7 heeft een vooruitziende blik

De Audi Q7 e-tron ziet kruisingen aankomen en helpt 'zuiniger' te rijden.

Luxe

Nou ja, bij wijze van spreken. Wat dan direct het enige 'bij wijze van' is aan de Q7. Want wie bereid - en in staat - is de prijs van een kleine woning voor zijn auto te betalen, kan baden in alle voorstelbare luxe. Ruim tien jaar geleden was de Audi Q7 een veel te grote en laat op de markt verschenen SUV - herinnert u zich hem nog: de Sports Utility Vehicle. Misschien kwam de toenmalige huiver van het chique Duitse merk door de status die dat type auto toen had: aso-bakken die vooral in het stadsverkeer onpraktisch groot waren en nog brandstof zopen ook. Nou ja, en toen kwam de crisis en was er een extra reden om in een grote boog om de SUV heen te lopen. Opkrabbelend na het economische malheur concentreerden de fabrikanten zich op de crossover, de minder kolossale variant, die nog wel steeds zo'n prettig hoge instap en uitzicht had. Audi zelf introduceerde de kleinere Q5 en Q3.

Vorig jaar verscheen dan toch een nieuwe Q7, na wat eerdere kleine opknapbeurten. Gebouwd op hetzelfde onderstel als de stoere broers uit het VW-concern, de Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne, is de Q7 maximaal 325 kilo lichter en oogt minder intimiderend dan zijn voorganger, vooral doordat hij lager op zijn wielen staat. Dat geeft al aan dat Audi de S van SUV heeft ingeruild voor de L van luxe. Zeker de versie die Blik meekreeg, met welgeteld 42.396 euro aan extra's (oftewel eenderde van de aanschafprijs), heeft meer weg van een gecombineerde limousine en MPV dan van een rauwe SUV. Zo is er (optioneel) een derde zitrij beschikbaar, is de vering riant en nodigt de auto met de inrichting van zijn cockpit meer uit tot weldadig cruisen dan amechtig jakkeren.

null Beeld Volkskrant Infographics
Beeld Volkskrant Infographics

Een ongepast grote bak

Wel blijft het een bak die voor het Nederlandse verkeer, al helemaal het stadsverkeer, ongepast groot is. Dat merk je overigens vooral aan het gedrag van medeweggebruikers, die beduidend anders reageren dan wanneer je in je Daihatsu Cuore komt aanscheuren.

Achter het stuur heb je geen moment het idee een mastodont te besturen. Alles gaat met een ongekende vierwielaangedreven souplesse, dankzij de nieuwe ronkende V6 3-liter motoren (diesel en benzine), die als het nodig is, ook giftig kunnen zijn (in 7 seconden van 0 naar 100 is voor dit model zacht gezegd niet slecht), maar daar eigenlijk hun neus voor ophalen.

Als gezegd beschikt de Q7 naar believen over werkelijk alle extra's die vandaag de dag voorstelbaar zijn. We gingen even aanvinken op de configurator van Audi's website en kwamen tot bijna 173 duizend euro. Daarvan moet dan weliswaar de Q7-bodemprijs worden afgetrokken, 74.990 euro, maar dan hou je toch mooi nog een ton aan mogelijkheden over.

Rest de vraag waarom je in godsnaam in zo'n auto zou gaan rijden? Wel, uh, nou ja, omdat het kán. En natuurlijk, en dat is dan wel weer jammer voor Blik, áls je het kunt.

Volledig elektrisch

Van de Q7 bestaat sinds kort een plug-inhybride, maar Audi wil verdergaan met zijn slagschip: in 2018 moet in Brussel de serieproductie starten van de volledig elektrische SUV, die 'in het modelprogramma' van Audi een plek krijgt tussen de Q5 en Q7. Met een actieradius van 500 kilometer lijkt de nog naamloze e-car een concurrent van Tesla te worden.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over