Vrouw wil naar L'Or, man naar BMW

Alles draait om uiterlijk, ook in het bedrijfsleven. Wie is de mooiste werkgever en waarom? Peilingen onder studenten en jonge werknemers moeten dat uitwijzen....

Twee van die lijstjes verschenen onlangs, een binnenlandse en een buitenlandse. Het eerste is het imago-onderzoek van Intermediair, waarbij zevenduizend Nederlandse studenten gevraagd werd naar hun favoriete werkgevers van 2004.

Het Duitse instituut voor personeelsmarketing Trendence keek naar de voorkeuren in Europa. Ruim twaalfduizend studenten uit Duitsland, Groot-BrittanniFrankrijk, Spanje en Italiochten de mooiste werkgever aanwijzen.

De winnaar volgens Europese studenten: de Franse cosmeticafabrikant L'Or. De producent, die zich bij uitstek bezighoudt met schoonheid, werd door ruim eenvijfde van de studenten aangewezen als aantrekkelijkste werkgever. Overigens waren er meer vrouwen dan mannen die voor de fabrikant van eyeliners, lipsticks en nachtcrs kozen.

En inderdaad: mannen gaan liever aan de slag bij autofabrikanten, of in de bancaire sector. De tweede plaats was dan ook weggelegd voor BMW met 19 procent van de stemmen. Frisdrankgigant Coca-Cola haalde een derde plaats met 18 procent.

Uit beide onderzoeken blijkt dat studenten het liefst werken voor een bedrijf in het thuisland. In het Intermediair-onderzoek komen Philips, Shell en ABN Amro als winnaars uit de bus. Het eerste niet-Nederlandse bedrijf, IBM, staat op de twaalfde plaats. De Europese koplopers L'Or, BMW en Coca-Cola zijn niet terug te vinden in de Nederlandse topvijfentwintig.

Nederlandse bedrijven zijn wel terug te vinden in de lijst met de honderd meest gewilde bedrijven uit het Europese onderzoek. Unilever neemt er een 22ste plaats in en Philips eindigt als 44ste. Onder Europese technici doen de Nederlanders het beter. Daar neemt Philips de twaalfde plaats in en Shell de zeventiende.

Grootste stijger in het lijstje van Intermediair is de politie. Vorig jaar nog op de 49ste plaats, nu op negentien. Ook het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft aan populariteit gewonnen en steeg van een 31ste naar een dertiende plek.

Volgens Intermediair kiezen studenten vanwege de economische teruggang vaker voor de zekerheid van de overheid als werkgever. De helft van de ondervraagden vindt dat de arbeidsmarkt er ongunstig voor staat. Ook Europese studenten zijn somber over de toekomst.

Over toekomstige salarissen zijn de Duitsers het positiefst. De Spanjaarden verwachten het laagste salaris, maar zij willen de kortste werkweek. Ook Nederlanders hechten aan hun vrije tijd. Zij noemen meer vrije dagen als belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde en willen op hun 57ste stoppen met werken.

Overigens is Ahold ooit een vaste toptien-klant op de Intermediair-lijst verder gekelderd naar plaats 25, uiteraard vanwege de boekhoudperikelen. Nu maar afwachten hoe het Shell volgend jaar vergaat.

Meer over