Vrijwilligerswerk in tijd van de baas wordt populairder

Eén keer per jaar werken werknemers van het Amersfoortse computerbedrijf Sun Microsystems in een bejaardentehuis. Dan bakken ze pannenkoeken. Of ze hangen schilderijen op....

Van onze verslaggever

Stieven Ramdharie

AMSTERDAM

Vorig jaar brachten Sun-werknemers kinderen van asielzoekers naar een attractiepark, werd een streekschool van advies gediend of gingen sommigen bomen rooien voor de Stichting Landschapsbeheer. In de baas zijn tijd.

'We zijn ervan overtuigd dat zo'n vrijwilligersweek onze mensen bewuster maakt', zegt accountmanager R. van der Zalm (40) van Sun Microsystems. 'Het worden betere werknemers, die niet alleen maar gericht zijn op het zakendoen en op hun carrière.'

Het 'verantwoord ondernemen' van onder meer zijn bedrijf diende woensdag als voorbeeld op het jaarlijkse congres in Amsterdam van de Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV).

Ondernemingen zoals Sun, die werknemers aanmoedigen tot vrijwilligerswerk op kosten van het bedrijf, zijn er niet veel in Nederland. Als ze zijn te vinden, dan worden ze nogal eens argwanend bekeken. Ze doen dat toch alleen maar om het eigen imago op te poetsen?

Steeds meer bedrijven, aldus de NOV, krijgen oog voor de rol die ze kunnen spelen in het vrijwilligerswerk. De overheid trekt zich terug en vrijwilligersorganisaties moeten naarstig op zoek naar nieuwe bronnen. Ondernemingen zijn echter niet alleen een geldbron. Ze kunnen zich ook laten gelden door de persoonlijke inzet van hun personeel.

Het is een praktijk die in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten al jaren is ingeburgerd. 'Het bedrijfsleven in Nederland wil steeds meer in de samenleving staan', verklaart NOV-directeur T. van Loon de voorzichtige kentering in Nederland.

'Ondernemingen worden tegenwoordig getoetst op hun sociaal beleid, op wat ze doen voor de maatschappij. Ze kunnen wel hun zoveelste teambuilding-cursus houden in de Ardennen, maar met een vrijwilligersproject bereiken ze veel meer. En ze hebben er meer profijt van.'

Sinds dit jaar werkt de NOV in de organisatie Maatschap en Betrokkenheid met het bedrijfsleven samen bij het opzetten van vrijwilligersprojecten.

Dat lukt aardig. 'Het klimaat is nu positief', zegt Van Loon. 'Bedrijven zijn echt met dit onderwerp bezig. Het zoemt rond.'

Zo moet bij de Rabobank binnenkort een proefproject beginnen voor tien tot vijftien werknemers, die zich in werktijd kunnen inzetten voor een van de honderden vrijwilligersorganisaties in het land.

Filiaalmanagers kunnen straks cursussen geven. De bank volgt zo het voorbeeld van het kantoor in New York, waar werknemers een ziekenhuis hebben geadopteerd.

'Het levert ons ook voordelen op', geeft M. de Heide van de bank toe. 'We geloven dat vrijwilligerswerk werknemers enthousiast en gemotiveerd houdt. Snelle yuppen krijgen zo de gelegenheid om een bredere visie te ontwikkelen. Ook voor mensen die vastzitten in hun carrière of vlak voor hun pensioen zitten, kan dit project nuttig zijn.'

Volgend jaar moet duidelijk worden, na een evaluatie, of de Rabo het kleinschalige project voortzet. 'Het kan ook zijn dat het niet werkt', aldus De Heide.

Ze bestrijdt dat de bank het imago langs deze weg wil verbeteren. 'We hebben al een naamsbekendheid van 90 procent. Dus daarvoor hoeven we dit alles niet op te zetten. Alleen, we floreren als bank als we een goed lokaal netwerk hebben. En als het goed met de samenleving gaat. Zo simpel is het.'

Bij het accountants- en adviesbureau KPMG zijn ze nog aan het onderzoeken wat ze op het gebied van vrijwilligerswerk kunnen aanpakken. En hoe ze het moeten doen. Hoeveel tijd stel je bijvoorbeeld als werkgever ter beschikking? Een week per jaar, zoals Sun Microsystems? Het moet in ieder geval op vrijwillige basis.

Belangstelling voor vrijwilligerswerk is er wel bij KPMG. In 1994 deed het bureau een dag lang de deuren open om vrijwilligersorganisaties te adviseren. De consulten waren gratis.

De werknemers die meededen, vonden het leuk, zegt KPMG-manager B. Beljaars. 'Ze gingen zelfs in hun vrije tijd ermee door. De tijd is rijp voor dit soort projecten.'

Ondanks de kentering, wil directeur Van Loon van de NOV het Amerikaanse systeem niet kopiëren in Nederland. 'We moeten niet toe naar een situatie waarin de overheid overboord wordt gezet en bedrijven miljoenen geven. We moeten meer toe naar een poldermodel waarin de partijen gelijkwaardig zijn.'

Meer over