Vrijdag: klant kan koning zijn

Mag ik een gratis advies geven aan de directeur van ProRail, Bert Klerk (Ten Eerste, 8 december), en aan zijn NS-collega Meerstadt, maar ook aan alle medewerkers in en rond de trein?

N. L. Haze en Nijmegen

Ik reis doorgaans zeer tevreden met de trein, sowieso vier keer per week woonwerkverkeer Nijmegen-Arnhem en maak ik langere reizen, ook met het hele gezin. Meestal kom ik op tijd aan. De auto laat ik met alle plezier staan.

Ik ontmoet veel redelijke medereizigers. Soms wachten we op een verlate trein, soms staan we samen op een overvol balkon of we sjouwen achter elkaar aan naar een gewijzigd perron.

Niets aan de hand, geen onvertogen woord valt er. Wel zwelt de verontwaardiging, onrust en boosheid aan als de treinreiziger overgeleverd is aan de gebrekkige en onduidelijke berichtgeving bij vertragingen en storingen. Ook rondlopende conducteurs of andere NS- of ProRailmedewerkers kunnen dan geen antwoord geven op vragen als: welke trein vertrekt als eerste? Frustraties alom.

Dus Bert Klerk, val de lezer en treinreiziger niet lastig met een ingewikkelde uitleg over gebreken in technische systemen en dienstregelingen en kom vooral niet tot de conclusie dat je alles hebt gedaan wat je kon doen. Behalve communiceren en informeren.

Neem de treinreiziger serieus, luister naar de klant, die zich in de trein koning zou kunnen wanen.

Meer over