Vriend: Perry deed touw aan luik smokkeltruck

'Ik snap nog steeds niet wat ik hier doe', zegt Gürsel O. lichtelijk gepikeerd voor de Rotterdamse rechtbank. De vermeende leider van de Turks-Nederlandse smokkelbende ontkent maandag ten stelligste dat hij betrokken was bij de organisatie van het Dover-transport waarbij vorig jaar juni 58 Chinezen stikten....

Na het fatale transport was O. een van Nederlands belangrijkste voortvluchtigen. Pas afgelopen januari werd hij gearresteerd. Omdat híj dat wilde. Want O. wist dat hij werd afgeluisterd. Telkens wanneer hij wilde bellen, hoorde hij een ruis. Toen hij zijn Chinees-Nederlandse vriendin belde, zij werd op dat moment als getuige gehoord, deed hij dat met opzet, zo luidt zijn trotse verklaring.

Niemand lijkt geloof te hechten aan de getuigenis van O., die samen met zeven medeverdachten terechtstaat wegens het medeplegen van doodslag, mensensmokkel en deelname aan een criminele organisatie. Ook Haci D., O.'s rechterhand, ontkent.

Lammert N. (56) is de eerste verdachte die voor de rechtbank openheid van zaken geeft. N., beter bekend als Leo, was de boezemvriend van vrachtwagenchauffeur Perry W. (33), die onlangs in Engeland tot veertien jaar celstraf werd veroordeeld wegens 58 maal doodslag en mensensmokkel. N. legde tegenover de politie belastende verklaringen af over W. En over O. en D., die hij als Us en Martin leerde kennen. Ook voor de rechtbank doet de kleine grijsaard uit de doeken hoe hij door W. bij de smokkelritten betrokken raakte.

In december 1999 reed hij een eerste transport voor Us, met twintig illegalen verstopt tussen een lading pizza's; daarvoor ving hij twintigduizend gulden. Het vroor 18 graden in de container. De illegalen waren wel op de kou gekleed, zo had N. vernomen.

Enkele maanden later kwam Martin (Haci D.) bij N. in beeld. Martin fungeerde als vertaler voor O., want die sprak 'erg slecht Hollands'. Us en Martin waren volgens N. betrokken bij zijn tweede rit, van 4 op 5 april 2000. Deze rit werd onderschept, omdat de vijftig Chinezen lawaai maakten. Ze waren in ademnood geraakt, doordat de rit vanwege het slechte weer 'tien uur langer dan normaal' duurde. De Britse politie liet N. echter wegens gebrek aan bewijs gaan.

Voor de tenlastelegging van doodslag is het transport van 5 april van belang. Wanneer de verdachten wisten dat de illegalen aan een levensgevaarlijke tocht werden blootgesteld, had de bende maatregelen kúnnen nemen.

In het kader daarvan kwam Leo gisteren met nieuwe informatie op de proppen. Volgens één verklaring van Haci D., zo verklaarde zijn advocaat eerder, was het luik van het ventilatierooster vastgebonden met een touw, opdat het open zou blijven voor voldoende frisse lucht. Bij aankomst in Dover was het luik dicht, hetgeen ertoe heeft geleid dat de 58 Chinezen stikten. Na Perry W.'s arrestatie werd het bewuste touw in de bestuurderscabine aangetroffen. De Britse jury achtte bewezen dat W. het luik had gesloten.

Onbekend bleef wie het touw aan het luik had bevestigd. Dat was Perry W., zegt Leo. Hij heeft gezien hoe zijn makker het touw vastknoopte. Hadden Us en Martin daartoe opdracht gegeven? Nee, zegt Leo, dat hadden hij en Perry samen ter plekke besloten.

Meer over