Vragen over je rekening? Bel naar Krakow

China en India krijgen concurrentie. Je werk uitbesteden naar Polen is aantrekkelijk. Jonge hoogopgeleiden bieden zich massaal aan op de outsource-markt....

tekst Aimée Kiene

Beata Bociek (36) zit achter haar bureau te bellen. ‘Goedemorgen, met Beata van Danfoss.’ Op haar bureau staan mappen op een keurig rijtje. Op de kaft staat ‘Correspondentie’. Of: ‘Specificaties’. Bociek belt met Nederlandse klanten van het Deense bedrijf Danfoss, die rekeningen hebben openstaan voor verwarming- of airconditioningsystemen. Maar haar bureau staat in Polen.

Aan de bureaueilanden om Bociek heen worden allerlei talen gesproken. Frans, Duits, Engels. Toch zijn het allemaal Poolse werknemers die vanuit Krakow (in het zuiden van Polen) de financiële en administratieve rompslomp regelen van Danfoss, in 29 landen en in 24 talen.

Even verderop staan de bureaus van International Paper. Zestig Polen hangen hier de hele dag aan de lijn met klanten van dit bedrijf uit Frankrijk, Engeland, Nederland, België. De afdeling Verenigde Staten (met nog eens ruim 150 werknemers) is vanochtend nog verlaten. Dat komt door het tijdverschil. De werknemers werken in drie diensten, om klanten in alle tijdzones van Amerika bij te staan. Laura Czarniecka is manager van deze afdeling. ‘We spreken met klanten die problemen hebben met facturen. Sommigen weten helemaal niet dat ze doorverbonden worden met een helpdesk in Polen. Degenen die het wel weten, vinden het vaak grappig, onze Polish flavour. Wat voor weer is het in Krakow, vragen ze dan.’

Loonkosten

Loonkosten
China en India blijven verreweg de belangrijkste landen als het gaat om het uitbesteden van werk, maar Oost-Europa zal in de toekomst een flinke groei doormaken als offshore-land, verwacht Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. Vorige week publiceerde hij een onderzoek over offshoring, in samenwerking met onderzoeksinstituten uit Denemarken, Spanje, Duitsland en Amerika (zie kader).

Loonkosten
‘We vroegen aan Nederlandse bedrijven die overwegen om activiteiten uit te besteden aan welke landen zij dachten. Verrassend genoeg noemde het overgrote deel Oost-Europa.’ Volgens Volberda zijn het vaak middelgrote en kleine bedrijven die overwegen activiteiten te verplaatsen naar landen als Polen of Hongarije. ‘Die bedrijven denken minder grootschalig, Polen is dan ver genoeg.’ De belangrijkste reden om naar Oost-Europa uit te wijken is niet meer alleen de lage loonkosten, zegt Volberda. ‘De loonkosten zijn nu nog beduidend lager, maar de economieën ontwikkelen zich snel. Bedrijven zoeken vooral de toegang tot gekwalificeerd personeel, bijvoorbeeld ict’ers of programmeurs. En bedrijven kunnen met offshoring een poging wagen tot internationalisering, om nieuwe markten aan te boren.’

Loonkosten
Pawel Mleczko werkt voor adviesbureau Capgemini, dat bemiddelt voor bedrijven die een deel van hun werk naar Polen willen offshoren. Hij begrijpt wel waarom een West-Europees bedrijf voor Polen kiest en niet voor India of China. Mleczko somt op: ‘We spreken Europese talen, we zitten in dezelfde tijdzone, Polen is dichtbij, de cultuurverschillen zijn klein.’ Maar hij noemt ook de politieke en economische stabiliteit in Polen, het arbeidsethos van de hoogopgeleide Poolse werknemers, maar vooral: de lage arbeidskosten. ‘Arbeid is zeker eenderde goedkoper dan in West Europa.’

Studenten

Studenten
In het Business Processing Outsourcing Center van Capgemini aan de Lubicz in Krakow werken negenhonderd Polen. Bijna 95 procent is afgestudeerd aan de Uniwersytet Jagiellonski, één van de oudste universiteiten ter wereld, waar ook sterrenkundige Copernicus studeerde. Krakow is een echte studentenstad met een middeleeuws centrum vol kroegjes en jazzcafés. Elk jaar studeren er in Krakow 40 duizend studenten af.

Studenten
Zij willen graag aan de slag in het BPO Center, merkt Ilona Jajtner (25) een afgestudeerde psychologe die vrijwillig werkt bij het loopbaanadviescentrum van de universiteit. ‘Het werk is weliswaar onder hun niveau, maar de Poolse afgestudeerden willen maar al te graag facturen boeken of declaraties controleren voor een internationaal bedrijf. Ze willen ervaring opdoen. Daarmee kunnen ze later misschien aan de slag in het buitenland, of anders bij een veelbelovend Pools bedrijf.’

Studenten
Talenkennis is voor veel van de bedrijven belangrijker dan kennis van boekhoudkundige of financiële zaken. De Poolse studenten krijgen een interne training om de administratieve werkzaamheden en de computerprogramma’s onder de knie te krijgen. Als zij de klanten maar in het Frans, Duits, Engels, Italiaans, Deens, of Nederlands te woord kunnen staan.

Meer over