Vragen ChristenUnie doen verkoop bikini’s goed

De reclame-uiting van lingerieketen Hunkemöller is pas vanaf morgen in Utrecht te zien, maar dankzij de ChristenUnie spreekt het winkelbedrijf nu al van een groot succes....

Van onze binnenlandredactie

Een tweehonderd vierkante meter groot geveldoek, met daarop een vrouw in een gouden bikini, heeft de toorn gewekt van de Utrechtse ChristenUnie. Het doek, dat morgen aan steigers op de Oudegracht wordt bevestigd, is kwetsend voor vrouwen, vindt de partij, die wil dat het stadsbestuur optreedt tegen kwetsende reclame-uitingen.

‘Kwetsend? Het is gewoon een vrouw in een bikini’, zegt Schoenzwytt. ‘Moeten van de ChristenUnie ook alle stranden worden gesloten?’

‘Nee, natuurlijk niet’, zegt fractievoorzitter Mirjam Bikker. ‘Als je naar het strand gaat, kies je ervoor om bikini’s te zien. Maar hier is dat niet het geval. Dit spandoek word je opgedrongen, en dat in de prachtige historische binnenstad. En ja, het voedt een cultuur die vrouwen als lustobject beschouwt. Daar zijn we ook tegen.’

De schriftelijke vragen hebben tot verwondering geleid in de gemeenteraad. De ChristenUnie heeft zich tot dusverre niet als moraalridder gedragen, zegt D66-raadslid Arjan Kleuver. ‘Maar soms bekruipt je het gevoel dat christelijke politici bezig zijn met een sluimerend zedelijkheidsoffensief.’

Kleuver doelt daarbij onder meer op het veto dat CDA-minister Ab Klink (Volksgezondheid) uitsprak over een reclamecampagne voor orgaandonatie waarin een schaars geklede vrouw figureerde. En op de afspraak in het regeerakkoord dat gewetensbezwaarde ambtenaren mogen weigeren homohuwelijken te voltrekken.

Kleuver: ‘Wel kun je je terecht afvragen of zo’n enorme reclame-uiting in een historische omgeving als die van de Oudegracht past.’

Precies waar het ons voornamelijk om te doen was, verzucht Bikker van de ChristenUnie. ‘Maar helaas lijkt het nu alleen nog maar te gaan over die bikini.’

\N (ANP) Beeld
\N (ANP)
Meer over