VOORRANG ?

Na 60 jaar krijgen ook fietsers die van rechts komen op gelijkwaardige kruisingen weer voorrang. 'Geef het door, rechts gaat voor', luidt de slogan van het ministerie van Verkeer....

Voorlichtingsmateriaal Ministerie van Verkeer: 'Wat houdt de maatregel precies in? Op gelijkwaardige kruisingen verlenen bestuurders voorrang aan alle bestuurders die van rechts komen.'

Jan Lammers, autocoureur: 'Goh, daar was ik me niet van bewust, ik ben midden in de voorbereidingen voor het nieuwe raceseizoen. Automobilisten zullen hier behoorlijk aan moeten wennen. Ieder leven dat met deze maatregel kan worden gespaard, is de moeite waard. Prima dus.'

Ministerie van Verkeer: 'Wat zijn gelijkwaardige kruisingen? Dat zijn kruisingen waar de voorrang niet apart door bijvoorbeeld verkeerslichten of verkeersborden en haaientanden is geregeld. Bovendien geldt een uitzondering bij een aansluiting van een onverharde weg of een aansluiting in de vorm van een inrit/uitrit. Daarvoor veranderen de voorrangsregels niet.'

Rij-instructeur Preeker, Krommenie: 'De eerste paar maanden zal dit heel rare situaties opleveren, ook bij examens. Stel: een fietser van rechts twijfelt en houdt in, wat doet de leerling dan? Je kunt moeilijk een uur voor de kruising blijven staan, maar je moet toch wachten. In principe is het een goede regel: automobilisten zullen voorzichtiger gaan rijden.'

M. van Tol, woordvoerder ANWB: 'Momenteel zijn er nog driehonderd kruispunten in Nederland onveilig, blijkt uit een onderzoek onder onze leden. Als gemeenten daar geen goede borden neerzetten of andere maatregelen nemen, levert dat vanaf 1 mei grote problemen op. Vorige maand hebben we alle gemeenteraden daarover een brief gestuurd. Eenderde van de verkeersdeelnemers is nog niet op de hoogte van de nieuwe regel. Overigens: de ANWB is niet tegen. Heldere voorrangsregels leveren duidelijkheid op.'

E. de Jong, woordvoerster van de Fietsersbond: 'De ANWB heeft leden gevraagd onveilige punten te melden, ook punten die helemaal geen betrekking hebben op de nieuwe regel. Ons onderzoek onder 65 gemeenten geeft aan dat 10 procent er nog niet klaar voor is. Maar daar hebben ze nog een maand de tijd voor.

Wat ons betreft had de regel allang moeten zijn aangepast, het is vanaf onze oprichting 25 jaar geleden een van de voornaamste strijdpunten. De Duitse bezetters vonden fietsers maar lastig en hebben ze in 1941 uitgezonderd van voorrang van rechts. Dat is nooit meer veranderd. Nederland is het enige land in Europa waar ouderwetse regels golden.

Nee, we verwachten niet dat fietsers zich massaal voor auto's werpen. Het commentaar komt vooral van automobilisten die zeggen dat ze niet in staat zijn voorrang te verlenen. Wij zeggen: als een automobilist voor een auto kan stoppen, kan hij dat ook voor een fietser.'

E. van der Veen, Amsterdam: 'Welja, lekker toegeven aan de fietsersterreur. De gemiddelde grotestadsfietser neemt al vanaf links voorrang, rijdt zonder bel en licht door rood en begeeft zich als een soort rat door de stadsjungle. Het is mij een raadsel waarom die regel moet worden gewijzigd.'

C. Rameau, woordvoerder politie Amsterdam: 'In Amsterdam moet nog het een en ander gebeuren voordat er op alle kruispunten duidelijkheid is. De stad ligt trouwens grotendeels open voor werkzaamheden, en dat blijft nog wel even zo.

Het lijkt ons goed als automobilisten zich realiseren dat voorrangsregels ingesleten gewoonten zijn, en dat fietsers niet op de trappers gaan staan om voorrang af te dwingen. We hopen op de wijsheid van weggebruikers. Speciale controles staan nog niet op het programma.'

Ministerie van Verkeer: 'Wat zijn bestuurders? Dat zijn alle weggebruikers met uitzondering van voetgangers. Ook skaters, skeelers en steppers worden als voetganger beschouwd, evenals rol stoelers die van het trottoir of voetpad gebruikmaken.'

M. Abel, voorzitter Landelijke Rijvereniging en Ponyclub Het Voetpad in Scherpenzeel: 'Het is voor ruiters beter als zij de nieuwe regel met hun gezonde verstand interpreteren, anders komen er ongelukken. Volgens de wet zouden ruiters ook op de provinciale weg moeten rijden, zelfs als er een fietspad naast ligt. Dat doet niemand: je loopt een groot risico te worden aangereden.

Kijk: Anky van Grunsven zou het misschien met Bonfire aandurven voorrang af te dwingen op een kruising, geld zat. Dat zou ik een armlastige ruiter met een beperkte WA-verzekering niet aanraden.'

Meer over