Voormalige boerderij bij Rome het tegendeel van een galerie Rudi Fuchs geeft Dibbets en Merz de ruimte

In een voormalige boerderij in de buurt van Rome is nieuw werk te zien van twee groten van de moderne kunst, de Nederlander Jan Dibbets en de Italiaan Mario Merz....

Van onze correspondent

Jan van der Putten

ROME

Even buiten het stadje Paliano, op 45 kilometer ten oosten van Rome, bevindt zich de nieuwe expositieruimte van de vereniging van moderne kunst Zerynthia, genoemd naar een lokale vlindersoort. In een gedeelte van deze vroegere boerderij van de oude prinselijke familie Colonna bracht de Amerikaan Sol LeWitt een jaar geleden kleurige geometrische wandschilderingen aan.

Door de ruimte met deze Wall Drawings kronkelt nu een postmoderne tafel, een nieuwe versie van Tavolo van Mario Merz. Fresco's en tafel zullen elkaar een jaar lang gezelschap houden. Daarna zullen de muurschilderingen plaats maken voor een ander kunstwerk, dat dan nog een jaar zal 'samenhokken' met de tafel van Merz.

Eenzelfde cyclus is nu begonnen voor het nieuwste werk van Dibbets. In de ruimte waarin zijn Finestre (Ramen) zijn aangebracht, zal over een jaar ook werk van een beeldhouwer tentoon worden gesteld. De zaterdag geopende expositie brengt deze artistieke wisselwerking onder woorden in haar titel: Accumulazioni.

'Dit is het tegendeel van een galerie, waar alles zo gauw mogelijk de deur uit moet', zegt Rudi Fuchs. De tentoonstellingsruimte van Zerynthia geeft 'vitale ruimte aan de nieuwe kunst en geeft de gelegenheid te genieten van elkaars gezelschap. Cultuur is de accumulatie van conflictieve en harmonieuze ideeën.'

Dibbets, Merz en LeWitt kunnen alle drie, vindt Fuchs, 'heel handig omgaan met ruimte. Het zijn alle drie manipulatoren.' Dibbets' Finestre zijn foto's van uitzichten door ronde ramen, geplakt op een witte muur waarin een 'echt' rond raam zit. Daardoor gaat de ruimte aan alle kanten 'trekken'.

Eregast bij de opening was Jan Dibbets. 'De afbeelding van ruimte is weer een deel van de ruimte geworden', zegt hij over zijn Finestre. 'De achtergrond is de ruimte zelf. De contekst, de ruimte waarin de foto wordt gepresenteerd, is weggenomen. Daar is de foto niet voor bedoeld. Ze krijgt daardoor een andere lading.'

Fuchs, oud-curator van het Castello di Rivoli, een museum van moderne kunst bij Turijn, wil Italië voorhouden dat het mogelijk is goede tentoonstellingen 'met de hand' te maken. 'Exposities zijn hier drie keer zo duur als in Nederland. Ik ben een Hollandse moralist. In Turijn werd ik criticus genoemd. Maar ik ben een handwerksman.'

Meer over