Voorbereiding Illbruck loont

De Volvo Ocean Race is na negen maanden zeilen rond de wereld geëindigd in een zege voor de Duitse boot Illbruck....

Het leek het perfecte weer voor een stunt. Acht etappes lang leidde de Illbruck het tussenklassement van de Volco Ocean Race. In de negende en laatste etappe was er zo weinig wind dat schipper John Kostecki en zijn bemanning het risico liepen de eindzege alsnog te verspelen. Het Duitse jacht had al een paar keer eerder in de race rond de wereld bewezen niet bepaald een lichtweerboot te zijn.

Voorwaarde was dan wel dat Assa Abloy - de enige boot die Kostecki c.s. nog naar de kroon kon steken - een beste race zou varen. Maar de Illbruck nam zaterdag meteen na de start in het Zweedse Götenborg de kop. Assa Abloy slaagde er in deze superkorte etappe - slechts 250 zeemijl of 463 kilometer lang - niet in de grootste concurrent te achterhalen.

De Illbruck eindigde zondag in het Duitse Kiel als tweede, een klein uur voor Neil McDonald en de zijnen, die derde werden. De triomf van de Illbruck heeft een Nederlands tintje: trimmer Dirk de Ridder maakte de hele race deel uit van de bemanning. Hij kondigde aan van de overwinningspremie een Star te kopen waarmee hij aan de Olympische Spelen hoopt deel te nemen.

Door het nieuwe puntenstelsel (acht punten voor de nummer een van de etappe, aflopend tot één punt voor de nummer acht) is deze editie van de Volvo Ocean Race (voorheen Whitbread Race) spannender geweest dan ooit. Was de werkelijk gezeilde tijd de graadmeter geweest, dan had de eindoverwinning van de Illbruck al veel langer vast gestaan: Kostecki won de drie etappes die veruit het langst waren.

Als Assa Abloy het in de eerste twee etappes niet zo slecht had gedaan, was het dit weekeinde nóg spannender geweest. De Illbruck kende de langste voorbereiding van alle deelnemers en dat heeft, terugkijkend, voor een belangrijk deel bijgedragen aan de victorie.

Om te voorkomen dat in de volgende race van 2005/2006 weer het team wint dat het vroegst met de voorbereiding is begonnen, heeft sponsor Volvo besloten nog even te wachten met de bekendmaking welke eisen aan de boten van de toekomstige deelnemers worden gesteld. De autofabrikant hoopt zo de volgende 'campagnes' even lang te laten duren.

Hoe ver de Illbruck en de Assa Abloy boven de andere deelnemers uitsteken, blijkt uit deze statistiek: samen wonnen ze zeven van de negen etappes. News Corporation won eerder een korte etappe in de kustwateren van de VS en de laatste dag van deze 32.700 zeemijl lange zeilrace leverde nog een verrassende etappewinnaar op: de Noorse boot Djuice Dragons.

Schipper Knut Frostad had gedurende de race weinig weten te overtuigen. Al vijf keer had hij een zevende plaats genoteerd, enkel de vrouwenboot Amer Sports Too deed het nog slechter. Alleen in de etappe van Auckland naar Rio de Janeiro had de Djuice onverwacht beslag gelegd op de tweede plaats nadat het schip met drie andere boten vlak voor de finish in een windstilte was komen te liggen.

Ook dit weekeinde bewees de bemanning van de felroze boot goed overweg te kunnen met een lichte wind (die de organisatie trouwens dwong de etappe negen mijl korter te maken).

Djuice begon slecht, maar gleed zaterdagavond naar de kop van het deelnemersveld, dat toen al in tweeën was opgesplitst. De schipper had de minste bemanningsleden meegenomen (slechts negen) om vooral zo licht mogelijk te zijn.

De Djuice wist een kleine voorsprong te behouden en finishte uiteindelijk 35 minuten voor de Illbruck; een geweldigde opsteker voor Frostad, die bij elke finish sikkeneuriger was geworden.

Tyco, News Corporation en SEB (met de Nederlandse navigator Marcel van Triest) hadden kort na de start een meer westelijke koers genomen in de hoop daar meer wind te vinden. 'Ironisch genoeg hebben we in veruit de kortste etappe van de race de grootste splitsing die we ooit na een paar uur racen hebben gezien', constateerde Tyco-navigator Steve Hayles in een email. De vijf andere deelnemers waren dicht bij elkaar gebleven op een meer oostelijke koers.

De keuze van de minderheid bleek dramatisch slecht uit te pakken. Onder de Deense oostkust kwamen Tyco, News Corp en SEB in een windstilte te liggen, bovendien bleek daar ook nog eens een noordelijke stroming te staan, richting Kattegat. Om niet achteruit te worden gezet, moesten ze het anker uitgooien; een vernederende ervaring aan boord van dit soort racemachines.

In drie uur tijd groeide hun achterstand tot meer dan twintig zeemijl. Tyco en News Corp zagen daarmee hun kans op een derde plaats in het eindklassement in rook opgaan. Ze stonden voor de etappe op veertig punten, net als Amer Sports One van schipper Grant Dalton (en wachtleider Bouwe Bekking). Die was bij de grote groep gebleven en kon bij de finish met een grijns concluderen dat dat de goede keuze was geweest.

De wedstrijd van Götenborg naar Kiel kende nog een opzienbarend resultaat: voor het eerst kwam de vrouwenboot niet als laatste over de eindstreep. Lisa McDonald (de vrouw van de schipper van de Assa Abloy) en haar bemanning eindigden als vierde, vijf minuten na Assa Abloy en slechts één minuut voor Amer Sports One, de 'mannelijke' deelnemer uit dezelfde stal. Aan boord van de Amer Sports Too zeilden de Nederlanders Willemien van Hoeve en Klaartje Zuiderbaan de hele race mee.

SEB eindigde als zesde, met bijna vijf uur achterstand op etappewinnaar Djuice. Tyco en News Corp moesten nog binnenkomen. Vermoedelijk wordt dit de volgorde in het eindklassement: Illbruck (61 punten), Assa Abbloy (55), Amer Sports One (44), Tyco (42), News Corporation (41), Djuice (33), SEB (32) en Amer Sports Too (16).

Meer over