Voor wie het nog niet wist: snuff is voos en slecht

Begin dit jaar gaf regisseur Ian Kerkhof (Naar de klote!) een aantal gastcolleges voor studenten film- en televisiewetenschappen. Kerkhof vertelde hoe de digitale camera zijn leven had veranderd en liet daarbij een aantal obscure filmfragmenten zien....

Een blote dame pleegde ritueel zelfmoord door met een groot zwaard haar ingewanden naar buiten te peuteren. Verbijstering alom, maar de reacties waren lauw.

Een student liet het er niet bij zitten en waarschuwde de politie. De filmmaker verzekerde de dienders echter dat het hier om vakkundig gemaakte rommel ging en niet om snuff, en daarmee was de kous af.

Of ze nu bestaan of niet, snuff films (een mythe in de seksindustrie; pornofilms waarin de 'actrice' vermoord wordt) houden de gemoederen bezig, en het moest er daarom wel van komen dat Hollywood zich aan het onderwerp zou wagen.

Dat het Joel Schumacher is die zich er nu aan vergrijpt, is niet verbazingwekkend; de regisseur van The Client, A Time To Kill, Flatliners en Falling Down heeft de controverse nooit geschuwd.

Jammer is het wel dat subtiliteit en genuanceerdheid niet zijn sterkste punten zijn: zwart is zwart en wit is wit bij Schumacher, en dat wreekt zich ook in Eight Millimeter (8MM). Voor wie het nog niet wist: snuff is voos en slecht.

In 8MM wordt privé-detective Tom Welles (Nicolas Cage), een brave huisvader met lieve vrouw en dito baby, ingehuurd door een rijke weduwe. Welles moet nagaan of de film die zij in de kluis van haar man (een rijke tycoon) aantrof echt is.

'Waarschijnlijk niet', zegt Welles vóór de privé-vertoning, maar als de film begint en het bange meisje een klap in haar gezicht krijgt, deinst hij verschrikt achteruit, om vervolgens steeds gekwelder te gaan kijken.

De weduwe wil bewijs dat de beelden vals zijn en vraagt de detective het meisje op te sporen. Welles verzekert zijn vrouw en kind nogmaals dat hij veel van ze houdt en stort zich in de duistere wereld van perverse seks, SM en rukkers in achterafzaaltjes, daarbij bijgestaan door Max California (Joaquin Phoenix) die hij achter de toonbank van de eerste de beste seksshop wegplukt.

Hij bijt zich vast in de zaak en Welles' gezinnetje raakt volkomen uit zicht. Langzaam maar zeker verandert de man met een missie in een meedogenloze wreker. Hij geeft écht om het vermoorde meisje.

De stupide, veel te lange en slecht getimede finale zou niet misstaan in een willekeurige B-film. De moordenaar blijkt een gewoon mens van vlees en bloed. Hij had een gelukkige jeugd, werd niet geslagen of verkracht door zijn ouders, maar deed het omdat hij het leuk vond.

Hevig geëmotioneerd keert Welles terug naar huis. In het scenario van Andrew Kevin Walker (die eerder de duistere thriller Seven schreef) zit vrouwlief daar op hem te wachten.

Ze houdt nog steeds van haar man.

Meer over