Opinie

'Voor GroenLinks zit er maar één ding op: haal Femke terug'

GroenLinks heeft een sterk program, maar dreigt nu te worden vermalen. Wat kan de partij leren van Nike, vraagt Marc Oosterhout zich af.

Halsema. Beeld anp
Halsema.Beeld anp

GroenLinks is misschien wel de partij met de beste belofte en het meest constante verhaal. En ook de duidelijkste partij: ze kiest onverbloemd voor een duurzame toekomst, een groene toekomst. Het hele programma van GroenLinks is doordrenkt met dit gedachtegoed.

De partij heeft het merkdenken heel goed begrepen, zou je zeggen.

GroenLinks zou de Nike van de Nederlandse politiek kunnen zijn. Een partij met passie en een ijzersterke belofte. Hoe kan het dan dat uitgerekend deze partij gedecimeerd lijkt te worden? In de peilingen staat ze nog maar op 3 zetels. Onbegrijpelijk. Wat is er aan de hand? Wat kan GroenLinks leren van Nike?

'If you have a body, you're an athlete', is de belofte van Nike. En met de oproep 'Just do it' of recentelijk rond de Olympische Spelen 'Game on world' roepen ze iedereen letterlijk op een atleet te zijn. En het werkt. De hele wereld lijkt inmiddels hard te lopen, te voetballen of te tennissen. Een ijzersterke belofte dus, maar ook ijzersterk gecommuniceerd.

Nike gelooft in de kracht van massclusivity. Een betrekkelijk nieuw fenomeen in marketing, maar wel de verklaring van het succes. Nike gelooft er in dat iedereen het exclusieve gevoel van de overwinning zou moeten kunnen voelen. En in deze strategie laat Nike geen moment onbetuigd om mij dat te laten voelen.

Dáár ligt de kern van het probleem van GroenLinks: de partij heeft een fantastische belofte en krijgt die maar niet bij het grote publiek. GroenLinks gedraagt zich als een gepassioneerde partij met heel goede ideeën en idealen voor mensen die er echt verstand van hebben. Een partijcongres afgelopen zaterdag - met topsprekers - was daarvan een goed voorbeeld; het was zó inhoudelijk dat er geen tv-journalist op afkwam.

Hoewel elke woord van Jolande Sap authentiek en geloofwaardig is, lijkt zij niet, zoals Femke Halsema, de taal van het grote publiek te spreken. Halsema wist GroenLinks niet alleen liberaler te maken, zij verstond ook de kunst om haar charme goed te benutten. Ze was een graag geziene gast in tal van praatprogramma's. Zij wist ons duidelijk te maken dat een groene toekomst voor ons allemaal belangrijk is - zoals Nike ons duidelijk maakt dat sport voor iedereen is.

Deze kracht mist Sap. Misschien had Tofik Dibi met zijn actie gelijk - al geloof ik niet dat iemand met zo'n slecht gevoel voor communicatie het beter zou doen dan Sap. Voor GroenLinks zit er maar één ding op: haal Femke terug. Zij kan, net zoals Hans van Mierlo ooit D66 terugbracht, GroenLinks weer de positie bezorgen die de partij verdient. En Nederland een groene toekomst geven.

Marc Oosterhout is directeur strategie bij het reclamebureau N=5.

Meer over