Volkswagen profiteert met Polo sterk van stijgende autoverkopen

Dank zij het nieuwe model van de Polo en de onverminderd grote populariteit van de Golf heeft Volkswagen de verkopen in het eerste halfjaar sterk opgevoerd....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Volkswagen verkocht in de eerste zes maanden 30.542 auto's, bijna achtduizend meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dat is een stijging van 35,2 procent. De totale automarkt steeg met 3,9 procent tot 278.528, zo blijkt uit cijfers van de branchevereniging RAI.

Volkswagen zag vooral de populariteit van het nieuwe model Polo stijgen met ruim 4750 tot 7562 stuks. Ook de verkopen van het zustermerk Audi trokken aan, met een kleine 1500 auto's tot 5830. De Duitse combinatie bekleedt daarmee de tweede positie in Nederland, tussen de jarenlange marktleider Opel (42.081) en het nagenoeg gelijkblijvende Ford (23.536).

Naast de cijfers van Volkswagen en Audi waren ook die van de Koreaanse nieuwkomer Daewoo opmerkelijk. Door agressieve marktbewerking en het ter beschikking stellen van honderd gratis testauto's heeft het industriële conglomeraat snel een positie op de personenwagenmarkt verworven.

Vanaf maart werden al 1794 stuks verkocht. Het merk neemt meteen de 24ste positie in op de ranglijst van automerken. Daewoo passeert daarmee gevestigde namen als Subaru, Saab en Lancia en alle Oosteuropese fabrikanten.

Volgens een woordvoerder van de importeur in Hoofddorp ligt de verkoop daarmee op schema. Dit jaar hoopt Daewoo uit te komen op een marktaandeel van 1 procent, ongeveer 4500 auto's. 'Dat aantal zullen we ook halen', aldus de woordvoerder. De honderd gratis testauto's zijn nog niet in de cijfers opgenomen. Daewoo biedt in Nederland twee modellen aan, gebaseerd op oudere Opel-types.

Naast Daewoo zijn ook de Koreaanse fabrikanten Hyundai, Kia en Ssang Yong zeer actief op de Nederlandse markt. Gezamenlijk verkochten zij het eerste halfjaar ruim 7300 auto's. Dat is goed voor een marktaandeel van 2,6 procent.

Maar met een aandeel van 41,1 procent blijft de Duitse auto bij de Nederlandse bevolking toch veruit het meest geliefd. De zeven in Nederland actieve merken (Opel, VW, Audi, Ford, Porsche, Mercedes en BMW) zetten in de eerste zes maanden 114.498 wagens af.

Opmerkelijk is de lichte daling van het marktaandeel van de Franse en Japanse producenten. De drie Franse merken Citroën, Peugeot en Renault verkochten 51.476 auto's, een kleine vijfduizend minder. Het marktaandeel daalde daardoor van 21 naar 18,5 procent. Citroën verkocht bijna 2200 auto's minder, vooral door de dalende populariteit van het type Xantia. Met een totaal van 10.761 zakte het merk uit de top tien.

De Japanners, waarvan de grote namen Toyota en Nissan beide ongeveer zevenhonderd auto's minder verkochten, kwamen uit op een totaal van 50.454, oftewel 18,1 procent. Dat was 19,6 procent. De dure yen wordt hier als oorzaak genoemd. Daardoor zijn de Japanse auto's relatief prijzig.

Opmerkelijk is de opmars van Volvo. Het Zweeds-Nederlandse merk klom naar een zesde positie op de markt met een stijging van de verkopen met 2383 tot 13.158. Dat is een toename van 22,1 procent. Vooral de in Nederland geproduceerde 400-serie droeg hieraan bij. Van de Limburgse Volvo werden ruim 1500 stuks meer verkocht; 8511 in totaal.

Meer over