nieuws

Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels honderden miljoenen euro’s betalen

Consumenten en ondernemingen met een zogenoemde sjoemeldiesel van Volkswagen, hebben samen recht op honderden miljoenen euro’s aan compensatie. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald.

Het dieselgate-schandaal heeft het Volkswagenconcern al 33 miljard euro gekost. Beeld AFP
Het dieselgate-schandaal heeft het Volkswagenconcern al 33 miljard euro gekost.Beeld AFP

Stichting Car Claim had bij de rechtbank een procedure aangespannen tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers. ANP maakt vandaag melding van de uitspraak. Hoewel de uitspraak pas vanmiddag is, stonden delen ervan woensdagochtend door een fout al online, aldus de rechtbank in Amsterdam.

Automobilisten die een nieuwe VW, Audi, Seat of Skoda kochten met een dieselmotor die was voorzien van verboden software, kunnen een prijsverlaging van drieduizend euro claimen. Bezitters van een tweedehands diesel kunnen aanspraak maken op 1.500 euro. Het gaat om 150 duizend voertuigen die consumenten kochten bij autodealers.

De uitspraak is een uitvloeisel van het dieselschandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Toen bleek dat Volkswagen miljoenen dieselauto’s had voorzien van verboden software. Deze software zorgde ervoor dat auto’s van verschillende VW-merken tijdens emissietests schoner leken dan ze in werkelijkheid waren.

Volgens de eigenaren van sjoemeldiesels hebben zij schade geleden omdat hun auto vervuilender was dan in de folder stond vermeld. Daardoor is de restwaarde lager en hiervoor eisen zij compensatie. De rechter ging hierin mee. Volkswagen erkende in 2015 dat het illegale software had gebruikt. De zaak kwam aan het rollen in de Verenigde Staten. In totaal heeft het schandaal het concern meer dan 33 miljard euro gekost. Wie in Nederland voor de kosten opdraait, is nog niet duidelijk.

Vertraagde rechtsgang

De Stichting Car Claim is verheugd over het oordeel van de rechter dat Volkswagen ‘schadeplichtig’ is en zelfs concrete bedragen heeft genoemd om de bezitters van de ‘sjoemeldiesels’ te compenseren. Toch wil voorzitter Guido van Woerkom meer informatie over de betekenis van de uitspraak van de Amsterdamse rechtbank. ‘Betreft het een waardevermindering van de auto’s en hoe zit het met andere schadeposten? We zullen met Volkswagen in overleg treden.’

Van Woerkom verwacht dat Volkswagen zelf zal opdraaien voor de kosten, hoewel Stichting Car Claim ook softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers had aangeklaagd. ‘De dealers verhalen de schade op de importeurs die het vervolgens doorsluizen naar de fabrikant. Volkswagen had zijn voormalige topman al verplicht tot een schadevergoeding van miljoenen euro’s. Nu is Volkswagen ook via het Nederlandse recht verantwoordelijk gesteld.’

Toch vreest Van Woerkom dat Volkswagen in hoger beroep gaat, waardoor de procedure wederom wordt verlengd. ‘We vieren deze uitspraak en ik hoop dat Volkswagen de kopers van de sjoemeldiesels snel schadeloos stelt. Maar tot op heden heeft Volkswagen de rechtsgang voortdurend vertraagd. Ik ga er niet vanuit dat ze nu hun verlies nemen en de zaak zullen schikken.’

Stichting Car Claim heeft de laatste jaren telkens bot gevangen bij Volkswagen, ook na een verzoek van de rechter. ‘We zijn consistent geweest in onze handreiking’, aldus Van Woerkom. ‘Ik zou het wijs vinden als Volkswagen het verleden afsluit en zich gaat richten op verduurzaming van de auto-industrie. Maar we rekenen ons niet rijk. Deze zaak is nog niet opgelost.’

Meer over