Voedselproducenten langs sociale meetlat

De 25 grootste internationale voedselproducenten worden volgend jaar langs de meetlat gelegd om ze op hun sociale verantwoordelijkheid te testen.

AMSTERDAM - De Access to Nutrition Index (ATNI) beoordeelt de bedrijven op de toegang tot gezonde voeding in arme landen, de voedzaamheid van hun producten maar ook bijvoorbeeld op marketing van ongezonde voeding.

De ATNI is een initiatief van de Bill & Melinda Gates Foundation, de Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN) en het Britse investeringsfonds Wellcome Trust. De voedsel-index is geïnspireerd op de Access to Medicines Index waar de Nederlander Wim Leerveld drie jaar eerder de farmaceutische industrie mee op zijn kop zette.

De komst van de index wordt bekend gemaakt door GAIN-voorzitter Marc van Ameringen in een interview vandaag in deze krant. GAIN is een in Genève gevestigde non-profitorganisatie die zich inzet voor de toegang tot voedzame voeding in arme landen. Wereldwijd bereikt GAIN 600 miljoen mensen met programma's voor verrijking (met mineralen en vitaminen) en verbetering van voedselketens.

'Ik verwacht dat de index inslaat als een bom, net als destijds in de farmaceutische sector.' Van Ameringen stelt dat de index niet bedoeld is om bedrijven aan de schandpaal te nagelen, maar om ze te stimuleren hun sociale verantwoordelijkheid te nemen. 'We spreken ze zowel aan om ondervoeding in de wereld tegen te gaan als over het groeiende probleem van obesitas.'

pagina 25 Voedzame hap door een toevoeging

undefined

Meer over