VNU verrijkt bladenfamilie op valreep met Sportweek

VNU Tijdschriften wordt voor 50 procent eigenaar van Sportweek Media bv, uitgever van het tijdschrift Sportweek en de internetsite Sportweek.nl....

Van onze verslaggever

Voor VNU is de nieuwe partner van belang om zijn collectie mannenbladen te completeren. Daarin ontbrak tot dusver een sportblad. Het belang voor Sportweek is dat het kan profiteren van de schaalvoordelen van VNU, zegt directeur Edwin Lugt van Sportweek Media.

De gedeeltelijke overname staat volgens Pim de Wit, de hoogste bladenman van VNU, los van het plan van VNU Holding om zijn publiekstijdschriften, waaronder de mannenbladen, af te stoten. Dat plan moet in de loop van dit jaar zijn beslag krijgen. Tot nu toe geldt als belangrijkste kandidaat voor de aankoop het Duitse mediaconcern Bertelsmann. 'Intussen blijven wij als tijdschriftengroep bezig met business as usual', aldus De Wit.

Het VNU-belang wordt gefinancierd met de uitgifte van nieuwe aandelen, waarvan de opbrengst in Sportweek Media wordt gepompt. Het resterende 50 procents belang van Sportweek Media blijft voorlopig in handen van de oorspronkelijke aandeelhouders. Dat zijn de participatiemaatschappijen Residentie Investments bv en Holland Venture bv, en de oprichters van het blad, hoofdredacteur Frans Lomans, uitgever Arie Bruin en directeur Edwin Lugt.

Sportweek heeft sinds de oprichting in het voorjaar van 1998 een flinke groei doorgemaakt. Het blad telt nu zo'n 71 duizend abonnees. VNU-directeur De Wit voorziet dat het blad voorlopig kan doorgroeien naar 85 duizend. Sportweek heeft dertien vaste redacteuren in dienst. Volgens De Wit zal de transactie geen invloed hebben op de redactionele inhoud, noch op de koers.

Sportweek-directeur Lugt vertrekt in juli bij Sportweek Media om een wereldreis te gaan maken.

Meer over