Vliegtuigcrash: 150 doden, aanslag onwaarschijnlijk

Een Airbus A320 van de Duitse luchtvaartmaatschappij Germanwings is vanochtend neergestort in de Franse Alpen, tussen Digne-les-Bains en Barcelonnette. Daarbij zijn alle 144 passagiers en zes bemanningsleden omgekomen.

null Beeld reuters
Beeld reuters

De Airbus steeg vanochtend op in Barcelona voor een vlucht naar Düsseldorf. Om half elf meldde een ingenieur van de luchtverkeersleiding in Aix-en-Provence dat hij het radiocontact met het vliegtuig was kwijt geraakt. Hij constateerde tevens dat het toestel van zijn route afweek en snel hoogte verloor. Germanwings verloor om 10.53 het radiocontact.

Volgens topman Thomas Winkelmann van de luchtvaartmaatschappij daalde het toestel in acht minuten van negenduizend naar tweeduizend meter, voordat het neerstortte. De Airbus viel niet uit de lucht, maar verloor gelijkmatig hoogte, aldus Winkelmann.

Volgens de Franse luchtverkeersleiding is geen noodsignaal van de bemanning opgevangen. 'Ondanks hun pogingen hebben de collega's machteloos moeten toekijken hoe het toestel daalde, zonder met de piloten te kunnen communiceren', zei een anonieme luchtverkeersleider tegen de krant Libération.

Op het moment van het ongeluk was het goed weer boven de Middellandse Zee en de Franse Alpen, liet Météo France weten. Er was geen bewolking op de hoogte waar het vliegtuig kruiste en de wind was zwak tot matig.

Duits antwoord op Ryanair

Een passagiersvliegtuig van de Duitse maatschappij Germanwings is neergestort in het zuiden van Frankrijk. Wat weten we van de luchtvaartmaatschappij Germanwings? Lees het hier.

Volg de laatste ontwikkelingen over de ramp in ons liveblog.

null Beeld anp
Beeld anp
Een reddingshelikopter boven de Franse Alpen. Beeld reuters
Een reddingshelikopter boven de Franse Alpen.Beeld reuters
Helikopters van de Franse luchtmacht staan klaar om naar de rampplek te vliegen. Beeld afp
Helikopters van de Franse luchtmacht staan klaar om naar de rampplek te vliegen.Beeld afp

Terreuraanslag onwaarschijnlijk

Volgens de Franse premier Valls kan geen enkele oorzaak worden uitgesloten. Niettemin werd een terreuraanslag onwaarschijnlijk geacht. Deskundigen speculeerden gisteren over verschillende oorzaken. Sommigen opperden een plotseling wegvallen van de druk in de cabine, waardoor bemanning en passagiers bewusteloos zouden zijn geraakt. Anderen dachten eerder aan een probleem met de motoren of de elektronica van het vliegtuig.

In november 2014 zou een Airbus A321 van Lufthansa in een onvrijwillige duikvlucht zijn beland vanwege een storing aan de hoogtesensoren. De piloot kon een ramp slechts voorkomen door de boordcomputer uit te schakelen en het toestel met de hand te bedienen. Gisteravond werd een van de zwarte dozen terug gevonden, waardoor het onderzoek naar de oorzaak van de ramp zal worden vergemakkelijkt.

Franse brandweerlieden maken zich op om naar de rampplek te gaan. Beeld reuters
Franse brandweerlieden maken zich op om naar de rampplek te gaan.Beeld reuters

Geen overlevenden

Snel na het ongeluk maakte de Franse minister van Transport Alain Vidallies bekend dat er geen overlevenden waren. Volgens Germanwings waren er 67 Duitsers aan boord, onder wie 16 leerlingen en 2 leraren van een middelbare school in Haltern in Noordrijn-Westfalen. Zij kwamen terug van een uitwisselingsweek met een Spaanse school.

De passagierslijst telde 45 mensen met een Spaanse achternaam, aldus de Spaanse vice-premier Saenz. Daarnaast zou een onbekend aantal Turken in het vliegtuig hebben gezeten. Onder de slachtoffers bevond zich een Nederlandse, een 20-jarige vrouw uit Deurne. Ook waren twee baby's aan boord.

De crash van de Duitse Airbus was de eerste vliegramp op Franse bodem sinds 2000, toen een Concorde verongelukte vlak na het opstijgen van vliegveld Charles de Gaulle. Daarbij vielen 113 doden. Vliegrampen zijn zeldzaam in West-Europa. Het neerstorten van de Airbus is ook de eerste ramp waarbij een prijsvechter betrokken is. Tot nu toe was er nog nooit een toestel van maatschappijen als Germanwings, Easyjet of Ryanair neergestort.

Screenshot van de Franse president François Hollande tijdens de persconferentie. Beeld
Screenshot van de Franse president François Hollande tijdens de persconferentie.Beeld
Een vrouw die op de aankomst van vlucht 4U 9525 stond te wachten wordt begeleid op het vliegveld in Düsseldorf. Beeld ap
Een vrouw die op de aankomst van vlucht 4U 9525 stond te wachten wordt begeleid op het vliegveld in Düsseldorf.Beeld ap

Airbus A320

Het gisteren verongelukte vliegtuig was een Airbus A320, een model dat veel gebruikt wordt voor korte en middellange vluchten. Het toestel was in 1991 aangeschaft door moedermaatschappij Lufthansa en vloog sinds januari voor Germanwings.

Volgens topman Thomas Winkelmann van Germanwings was het in 2013 helemaal gereviseerd en onderging het maandag nog een routinecheck. De computers van het toestel waren onlangs vervangen, waardoor het over de modernste software beschikte. De gezagvoerder had tien jaar ervaring en zesduizend vlieguren met de Airbus.

Toen het nieuws van de ramp bekend werd, was de Spaanse koning Felipe in Parijs voor een staatsbezoek. Hij brak het bezoek meteen af om naar Spanje terug te keren. De Franse president Hollande zal morgen de Spaanse premier Rajoy en de Duitse bondskanselier Merkel ontvangen in de buurt van de rampplek.

Een man op het vliegveld van Düsseldorf, Duitsland. Beeld ap
Een man op het vliegveld van Düsseldorf, Duitsland.Beeld ap
null Beeld ap
Beeld ap

Grootste vliegramp in Frankrijk sinds 1981

Het ongeluk met de Airbus 320 van de Duitse maatschappij Germanwings is het zwaarste in Frankrijk sinds december 1981. Toen botste een DC-9 van de toenmalige Joegoslavische maatschappij Inex Adria tegen een berg bij de Corsicaanse hoofdstad Ajaccio. 180 mensen kwamen om. Een overzicht van recente ernstige vliegongelukken in Frankrijk volgens de krant Le Parisien.

24 maart 2015: een toestel van de Duitse budgetmaatschappij Germanwings stort neer in de Franse Alpen ten noorden van Nice. 150 mensen komen om.

25 juli 2000: een Concorde stort neer minder dan twee minuten nadat het toestel van de luchthaven Roissy-Charles-de-Gaulle bij Parijs is opgestegen. 113 mensen komen om, onder wie vier inwoners van de plaats Gonesse, waar het toestel neerkomt.

20 januari 1992: een Airbus A320 van de Franse maatschappij Air Inter stort neer op de berg Sainte-Odile, niet ver van Straatsburg. Negen van de 96 inzittenden overleven de ramp.

10 april 1989: een Fokker 27 van de Franse maatschappij EAS stort neer in het Massief van Vercors, in het oosten van Frankrijk. Alle 22 inzittenden komen om.

26 juni 1988: een toestel van Air France stort neer tijdens een demonstratie in de buurt van Mulhouse in het oosten van Frankrijk. Drie mensen komen en 133 raken gewond. Doordat het vliegtuig weinig snelheid had en laag vloog, kon de piloot het toestel niet meer onder controle krijgen.

1 december 1981: een DC-9 van de Joegoslavische maatschappij Inex Adria botst tegen een berg bij de Corsicaanse hoofdstad Ajaccio. 180 mensen komen om.

3 maart 1974: een DC-10 van Turkish Airlines stort neer in het Noord-Franse dorp Ermenonville, kort na het vertrek uit Parijs. 346 mensen vinden de dood. Nooit heeft een vliegtuigongeluk in Frankrijk zo veel mensenlevens gekost.

5 maart 1973: boven de West-Franse stad Nantes raken een vliegtuig van de Spaanse maatschappij Iberia en het eveneens Spaanse Spantax elkaar. Het toestel van Iberia stort neer, met 68 doden tot gevolg. Het andere vliegtuig met 108 mensen aan boord maakt een succesvolle noodlanding.

11 september 1968: een toestel van Air France stort ter hoogte van Nice in de zee. 95 mensen komen om.

Meer over