Vliegen op de Antillen is ochtend- en nachtmerrie

Minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken bezoekt de Antillen en krijgt klachten over het vervoer tussen de eilanden: te duur en te traag.

VAN ONZE CORRESPONDENT JEAN MENTENS

WILLEMSTAD - De vlucht van 7.00 uur naar Aruba staat op de borden aangekondigd voor vertrek om 10.00 uur. De passagiers zitten te zuchten in de vertrekhal van Hato Airport op Curaçao. Weer vertraging. Het zijn overwegend zakelijke reizigers. Ze hebben hun mobieltje aan het oor om de afspraken te verzetten die voor 's ochtends in Aruba gepland stonden.

Pas even na tienen begint het instappen. Op het vliegveld staat het vliegtuig te gloeien in de zon. Als de passagiers aan boord zijn, breekt het zweet ze uit: de airconditioning is kapot en tot het daadwerkelijke vertrek is er geen frisse lucht.

Het 'streekvervoer' tussen de Caribische landen en gemeenten van het Koninkrijk laat veel te wensen over. Van en naar de eilanden is er enkel vliegverkeer. Dat is duur, de vluchten zijn schaars, de vliegtuigen niet comfortabel en behalve op Bonaire, waar de luchthaven net is gerenoveerd, laat de veiligheid te wensen over.

Op de vlucht naar Aruba, die amper twintig minuten duurt, lezen de passagiers de krant. Daarin staat dat de luchthaven waarvan ze net vertrokken zijn niet voldoet aan de regels van de Amerikaanse Federal Aviation Authority (FAA). Omdat het toezicht op de luchtverkeersveiligheid de internationale standaard niet haalt, is de status van Hato Airport verlaagd tot categorie 2.

Een passagier die deze martelgang voor zijn werk met regelmaat moet ondergaan noemt het 'de ochtendmerrie'. Het zal hem op het eind van de dag niet verbazen dat de terugvlucht naar Curaçao, gepland voor de vroege avond, verandert in een vergelijkbare nachtmerrie.

Voor deze onprettige reiservaring - schering en inslag op alle eilanden, voor alle bestemmingen en voor alle lokale maatschappijen in de Nederlandse Cariben - heeft hij 160 euro neergeteld. Als een vlucht tussen Amsterdam en Londen voor een vergelijkbare prijs zou worden verkocht, kostte zo'n kaartje 500 euro.

Ook over het transport naar Nederland klagen de Caribische passagiers steen en been. De Tweede Kamer wil duidelijkheid over de vliegtarieven tussen Nederland en de Caribische eilanden. Kamerbreed zijn vragen gesteld aan minister Liesbeth Spies van Koninkrijksrelaties en aan de bewindslieden op Economische Zaken en Financiën over de prijs van de tickets die verschilt van eiland tot eiland en over de exorbitante belastingtarieven.

Bijna alle partijen is suggereerden de vluchten binnen het Koninkrijk als binnenlandse vluchten aan te merken. De Kamerleden verwijzen naar het Franse voorbeeld: studenten en senioren kunnen tegen voordelige tarieven naar de overzeese gebiedsdelen vliegen.

Van de Curaçaose minister Charles Cooper van Verkeer, Vervoer en Leefomgeving moet het ook anders. 'Nu de Nederlandse Antillen niet meer bestaan en er sprake is van vier aparte landen binnen het Koninkrijk moet het oude beleid vanzelf op de schop', zegt hij.

Het nieuwe luchtvaartbeleid binnen het Koninkrijk wordt vanaf nu geformuleerd op basis van een 'open skies protocol', dat de vier landen eind vorig jaar hebben ondertekend. Het houdt in dat het monopolie dat de lokale maatschappijen nagenoeg op de onderlinge eilandvluchten hadden, wordt doorbroken. Zo kan InselAir naar Amsterdam gaan vliegen - al ligt dat niet voor de hand, omdat zij daar de vliegmachines of het geld nog niet voor heeft. Maar de KLM kan bijvoorbeeld ook vluchten aanbieden tussen de eilanden.

Het is de vraag of Giselle Hollander, sectordirecteur voor Vervoer en Transport, met de nieuwe aanpak alle klachten kan wegnemen. In eerste instantie is ze ingehuurd om ervoor te zorgen dat dit jaar nog de hoogste FAA-standaard wordt gehaald en de luchthaven van Curaçao weer de status krijgt die in het verleden is verkwanseld.

Over de prijzen van de tickets, de frequentie van de vluchten en het comfort voor de reiziger is Hollander minder stellig. Ze kondigt een klachtenbureau aan met een website waar de reiziger straks terechtkan. 'We kunnen niet alles tegelijk aanpakken, maar goede dienstverlening staat centraal in onze aanpak. Over de frequentie van vluchten zijn al afspraken gemaakt. Maandelijks wordt met de luchtvaartmaatschappijen gepraat over de klachten en opmerkingen van passagiers.'

Voor wat betreft de prijzen wacht Hollander af hoe de gesprekken tussen de luchtvaartmaatschappijen verlopen. 'Maar in principe gaan we ervan uit dat daar ook het 'open skies'-beleid zijn werk gaat doen. Al moet het natuurlijk niet zo zijn dat de lokale maatschappijen worden doodgeknepen door de grote spelers in de markt.'

undefined

Meer over