Vleesvervanger zonder problematisch mondgevoel

Een vegetarische vleesvervanger die naar vlees smaakt, en die ook nog eens hetzelfde mondgevoel geeft, kom daar maar eens om....

Donderdag was de persintroductie van het nieuwe 'vlees van zuivel'. Vanaf maandag ligt het product in het supermarktschap, naast het vlees, in zes varianten – van mild gekruid, mediterraan tot gepaneerd. Dan begint ook een drie miljoen euro kostende mediacampagne om het product aan de vleeseter te brengen, eerst in Nederland, volgend jaar ook elders in Europa. Valess – de naam heeft geen bijbetekenis en is bedacht door een ingehuurd merkenbureau – bestaat uit verse zuivel: melkeiwit uit wrongel, een verdikt melkbestanddeel. Hieraan zijn voedingsvezels uit zeewier toegevoegd en eiwit uit kippeneieren, om het geheel de stevigheid te geven van vlees of kip. De bite van het nieuwe product lijkt nog het meest op die van kip. In een lapje zit 15 procent melkeiwit, het equivalent van twee glazen melk. Valess zal goedkoper zijn dan kip.

Het 'revolutionaire' product is niet zozeer bedoeld voor de vegetariër maar voor de vleeseter; daar zijn er veel meer van. Moderne vleeseters hebben behoefte aan af en toe iets gezonders, met minder vet, heeft Campina onderzocht. Valess is dan ook op dezelfde manier te bereiden als vlees: in pan, magnetron of wok. Ook hierin onderscheidt het 'melkvlees' zich niet.

Verrassend, die vlees-bite, zegt hoogleraar Tiny van Boekel van Wageningen Universiteit. Hij mocht enkele weken geleden van Campina voorproeven, terwijl hij juist de afgelopen jaren onderzoek coördineerde naar het gebruik van erwt-eiwit als basis voor een vleesvervangend product. 'Met plantaardige eiwitten uit soja of uit erwten, is die bite, dat mondgevoel, problematisch. Met melkeiwit, dat veel lijkt op dierlijke eiwitten, kan het wel. Afgaande op de smaak kan dit een grote concurrent worden van bestaande vleesvervangers.'

Ook de Vegetariërsbond is enthousiast. 'Het is een smaakvol product, hebben we ervaren. Ook een vleeseter die langskwam, vond het lekker.'

In Nederland gaat voor ruim veertig miljoen euro om in vleesvervangende producten. Campina zet met dit product in op een verdubbeling van die omzet binnen enkele jaren. 'Nog steeds een marginale sector', vindt de vleessector, verenigd in de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVV). 'Vleesvervangers zijn nu goed voor hooguit 1 procent van wat er in onze sector omgaat.' Bang zijn ze bij het PVV niet voor Valess: 'Ach, de mens eet al eeuwenlang vlees, dat zal nog wel even zo blijven.'

Ook Albert Heijn, als producent van Tivall, een vleesvervanger op basis van soja-en tarweeiwit, is niet bang voor omzetverlies. 'Integendeel, het product genereert veel aandacht voor vleesvervangende producten. Daar kan ook Tivall van profiteren.'

Meer over