Vlaanderen zet zich schrap: AH komt er op de kleintjes letten

AMSTERDAM Het plan van supermarktketen Ahold om vestigingen van Albert Heijn in België te openen, heeft geleid tot opschudding in Vlaanderen....

Van onze verslaggeefster Door Ana van Es

Formeel blijven Belgische grootgrutters stoïcijns onder de plannen. ‘Wij gaan uit van onze eigen sterkte en geven verder geen commentaar’, zegt een woordvoerder van Delhaize, een van de grootste supermarktketens van België.

Anoniem willen Belgische supermarktmedewerkers wel praten. Ahold kan het Nederlandse concept niet zomaar over de grens zetten, denkt een staflid van een Belgische grootgrutter. ‘Onze culturele traditie is anders, de taal is anders.’

De Bourgondische inslag van Belgen maakt het Ahold moeilijk. ‘Bij een product als pasta heeft de klant in België totaal andere verwachtingen.’ Huiswijn uit landen als Spanje, laat staan Zuid-Afrika, zijn nauwelijks in trek. ‘Wij voeren Franse wijnen nog steeds heel ver door.’ Ahold denkt de concurrentie aan te kunnen omdat het bedrijf zich, mede dankzij een huismerk als AH Excellent, culinair profileert.

Belgische supermarktondernemers kampen met een slechte concurrentiepositie. Een prijzenoorlog is bij wet nagenoeg onmogelijk gemaakt. ‘In Nederland mag je onder de kostprijs verkopen, wij niet,’ zegt een medewerker.

Een andere belemmering zijn de relatief hoge personeelskosten. ‘In Nederland zijn de helft van de werknemers studenten, bij ons een kleine minderheid. Wij kennen evenmin een nulurencontract.’ Belgische vakbonden zijn nu al druk om te voorkomen dat Ahold goedkope arbeidskrachten probeert in te zetten.

Meer over